Utan
invandrare...?
Liza
Marklund
är en energisk författarinna. Bl.a. har hon skrivit
två storsäljare: Gömda
och Asyl.
Spännande att läsa, lätta att ta sig igenom.
Hon
har beskrivit hur en svensk kvinna blev jagad av en utlänning
som hon varit gift med, hur livet för både henne och
hennes anhöriga förvandlades till ett veritabelt helvete
på jorden. Vettvillingen kunde, med hjälp av sina arabkompisar,
härja fritt. Flatheten från svenska myndigheter visste
just inga gränser.
Marklund
har alltså mer än de flesta fått insikter i konkreta
konsekvenser
av den förda invandringspolitiken.
Så
mycket obegripligare blir då vad hon skrev i Expressen
den 29 april, under rubriken "Utan invandrare
stannar Sverige".
Liza
Marklund sitter i Spanien och skriver. Hon konstaterar att hon
där är "invandrare", precis som hennes städhjälp
Irina från Ukraina. Båda är de en tillgång
för Spanien.
Utifrån
detta perspektiv drar Marklund sedan generella slutsatser beträffande
invandringen till Sverige:
"För
mig är det obegripligt att inte vilja ha kontakt med omvärlden.
Att sitta hemma på kammaren och tro att man är bättre
än alla andra är direkt obegåvat, att tro att
man tjänar på att vara ensam är bara dumt. Att
vilja gå ur EU är ogenomtänkt, odemokratiskt och
obegripligt.
När
jag ser och hör sådana som sverigedemokraterna Jimmy
Åkesson eller Thord Lindblom känner jag enbart häpnad
och misstro. Tror de verkligen på vad de säger? De
talar om Sveriges invandrare som ett kostnadsproblem, och jag
vet inte om jag ska gråta eller gapskratta.
Utan
invandrare hade Sverige inte varit i närheten av den välfärd
och levnadsstandard som vi har i dag. Att det kommer vuxna, färdigutbildade
människor till vårt land är inte ett problem -
det är en
tillgång.
De
arbetar, de startar företag, de tar jobb som Jimmy Åkesson
aldrig skulle nedlåta sig till, och alla tjänar vi
på det. Att låtsas att invandringen 'kostar miljarder'
är naturligtvis ren
lögn. I ett samhällsekonomiskt perspektiv är
invandringen rena högvinsten.
Det
vet både jag och Irina."
Jag
har själv en gång använt det begrepp som Marklund
gör i sin rubrik, när jag år 1985 skrev Kommunaltreans
jubileumsskrift "100 ÅR I RÖRELSE".
En artikel där hade rubriken "Utan invandrare stannar
Stockholm".
I
sak stämmer det, med tanke på att många (inte
alla, inte de flesta, men många) av dem som arbetar inom
lokalttrafiken i Stockholm - som bussförare eller tunnelbaneförare
- är invandrare. Skulle de plötsligt en dag alla stanna
hemma och inte gå till jobbet, då skulle det märkas
i trafiken.
Men
det betyder ju inte att denna trafik inte skulle ha haft någon
bemanning, om dessa personer aldrig kommit till Sverige. Arbetsuppgifterna
skulle då istället ha utförts av svenskar.
Vi
talar här om invandrare som förvärvsarbetar och
försörjer sig själva. De utgör självfallet
ingen ekonomisk belastning för Sverige. Problemet är
alla de som inte försörjer sig genom ett eget (och hederligt)
arbete.
En
lögn blir inte mindre av lögn för att den upprepas
ofta.
I
den propaganda som sköljts över svenska folket år
efter år framställs det som att den enda orsaken till
den höga arbetslösheten och låga förvärvsfrekvensen
bland utomeuropeiska invandrare är tillkortakommanden från
det svenska samhället: invandrarna diskrimineras.
I
verkligheten ligger de främsta orsakerna i andra faktorer,
som
•
dåliga språkkunskaper och
•
avsaknad av den kompetens som efterfrågas
på svensk arbetsmarknad, eller helt enkelt
•
låg motivation.
Det
senare är i och för sig inte överraskande, när
det gäller barnrika familjer - bidrag
kan då ge mer än vad förvärvsarbete inom
en låglönesektor skulle ge.
Kulturella
skillnader kan också spela in - den arbetsmoral
som vi sedan länge haft i Sverige är faktiskt inte lika
självklar överallt.
Marklund
vet inte om hon ska gapskratta eller gråta. Själv känner
jag närmast för det senare.
Bloggen
"Rakryggad" har levererat en bra kommentar
till Marklunds text. Det finns inte mycket mer att tillägga.
Zlatan
Mona
Sahlin
hävdar med en ovanlig hetta att fotbollsspelaren Zlatan
Ibrahimovic är svensk.
Men
är inte det- ur socialdemokratisk horisont - att betrakta
som ett misslyckande?
Åtminstone
(s) i Stockholm har ju eftertryckligt tagit avstånd från
tanken på assimilering av invandrare:
"Assimilation innebär att människor frånsäger
sig sitt ursprung, sin kultur, sitt språk och identitet...
Vi
socialdemokrater avvisar med kraft ett sådant synsätt."
Frågan
är också: håller Zlatan med Sahlin? Betraktar
han sig själv som svensk?
Är
Zlatan som framgångsrik fotbollsartist på den internationella
arenan fortfarande skriven i Sverige, och får sina inkomster
beskattade här?
Det
skulle i så fall tyda på att Zlatan känner en
förpliktelse att via inkomstbeskattningen bl.a. bidraga till
finansieringen av Rosengård och annat som massinvandringen
kostar
det svenska samhället.
Ur
SvD-notis den 12/5 -07:
"Zlatan
Ibrahimovics succé har väckt Real Madrids intresse
igen. Då passar Zlatan på att kräva löneförhöjning
av Inter, enligt La Gazzetta Dello Sport."
"...Zlatan, som redan är den högst betalde spelaren
i italienska ligan med en årslön på 56
miljoner kronor, ser intresset som en möjlighet
att höja lönen.
Enligt
tidningen vill Ibrahimovic ha en årslön som placerar
honom i toppskiktet i Europa tillsammans med
Manchester Uniteds Cristiano Ronaldo och Barcelonas Ronaldinho.""
Det
är ett känt faktum att många svenska idrottsstjärnor
med höga inkomster väljar att skatta dessa utomlands.
(Ur
en synpunkt kan detta vara föreståeligt. Det sker ju
ett oerhört slöseri
med svenska skattemedel, de handhas på ett föga ansvarsfullt
sätt!)
Skiljer
sig Zlatan här från andra svenskar som tjänar
stora belopp? Eller är också han en form av flykting
- skatteflykting?
HAR
ZLATANS EVENTUELLA VAL att betala inkomstskatt i Sverige någon
betydelse för hur Sahlin bedömer hans svenskhet?
Det
borde det väl ha, med tanke på hur hon uttalat att
det är "häftigt att betala
skatt".
Även
om hon
själv inte levt upp till den ambitionen.
Ofarlig
PO
Yrsa
Stenius har utsetts till ny Pressombudsman, efter Olle Stenholm
som nyligen avled.
Jag
läste just att hon uttalat sig om bloggar, med en lugnande
kommentar: "Kanske inte så farligt
att folk yttrar sig fritt", löd Metro-rubriken
den 16/5 -07.
Det
är väl det perspektiv man kan förvänta sig
från en ny PO i ett land med Fredrik Reinfeldt
som statsminister, Mona Sahlin som oppositionsledare
och Carin Götblad som länspolismästare
i huvudstaden.
Yttrandefrihet
kan accepteras, bara det inte påverkar politiken och leder
till förändringar i samhället. Yttrandefrihet är
OK, som terapi.
I
media svallar lovorden över alla breddar. Yrsa Stenius:
•
"har integritet och är orädd"
•
"har hög trovärdighet inom branschen"
•
"är känd för sina höga moral"
•
"är känd för ett stort engagemang i samhällsdebatten,
inte minst gällande etiska frågor".
En
konkretisering av det senare framgår av en DN-artikel:
Yrsa Stenius satt i Etiska rådet
under de första fyra veckorna efter Estonias
förlisning .
Desutom
har hon suttit som ledamot i Styrelsen för psykologiskt
försvar.
Yrsa
Stenius har tidigare skrivit om de danska Muhammedkarikatyrerna:
"Danskarna har lekt en farlig lek".
Själv
hade Stenius inte sett teckningarna, men det hindrade henne inte
från att ta avstånd. Ungefär som förr, när
moralister själva inte inte sett de nakenbilder som diskuterades,
men ändå var redo för kategoriska fördömanden.
Varför
detta avståndstagande? Jo, enskilda muslimer kunde tänkas
riskera att känna sig "kränkta"
av karikatyrerna. Denna förmodade eller uppgivna kränkthet
ska sätta gränserna för yttrandefriheten:
"Det
var med andra ord en grov omdömeslöshet av Jyllands-Postens
chefredaktör att publicera dessa bilder. Det var en ännu
grövre omdömeslöshet av statsminister Anders Fogh
Rasmussen att inte bli varse detta klavertramp, ta avstånd
från det och å landets vägnar be om ursäkt
när tillfälle gavs."
I
SAMMA KRÖNIKA prisar Yrsa Stenius Gellert
Tamas och hans bok "Lasermannen".
Hon ställer sig där oreserverat bakom Tamas-tesen att
John Ausonius handlingar triggades av den kritik som
förts fram mot den förda invandringspolitiken.
Stenius
ställningstagande mot invandringskritik och hyllningarna
av henne till trots har TV2
låtit Ausonius komma till tals för att på bästa
sändningstid lägga fram sina åsikter. Något
avståndstagande från detta har jag dock inte tagit
del av, från Yrsa Stenius sida.
Här
kan skönjas en logik: generellt bör kritik av den
förda invandringspolitiken inte släppas fram, dock kan
undantag göras om kritiken förs fram av uppenbara vettvillingar.
Anonymitet
och hot
Det
är två begrepp som hör ihop.
Där
finns ett orsaksamband - ett dubbelriktat sådant:
•
I skydd av anonymiten kan kan en kultur
av hot vinna terräng
•
Hotsituationer kan framtvinga anonymitet.
Under
veckan tog TV4-programmet "Kvällsöppet"
upp det problem som blivit alltmer påtaligt, att offentliga
personer och bloggare blir hotade och trakasserade på internet,
genom chatinlägg eller e-post.
Jag
förstår inte att man blivit så överrumplade.
Så
länge jag kan minnas har anonyma tidningsinsändare
haft låg status. Den som verkligen menar något med
en insändare undertecknar rimligen med sitt eget namn.
Anonyma
insändare har associerat till anonyma brev, brev
utan angiven avsändare, vilka ju ger associationer till det
direkt kriminella.
Så
mycket märkligare uppfattade jag det när "chatsidor"
plötsligt dök upp på internet, debattsidor där
det togs som självklart och normalt att debattdeltagarna
skulle gömma sig bakom olika signaturer.
I
vissa fall kan det vara motiverat med anonymitet. Det saknas ju
- tyvärr - inte exempel på hur människor pga sina
politiska ställningstaganden blivit utsatta för hot
och trakasserier.
Men
ska detta
klimat av hot och rädsla trängas tillbaka
i det svenska samhället, då krävs två typer
av åtgärder, parallellt:
•
att fler vågar
mer, dvs framträder i debatten under eget namn,
så att anonymiteten trängs tillbaka.
•
att myndigheterna tar sitt ansvar, dvs
ingriper
med beslutsamhet mot politiska övergrepp och personförföljelse.
Maskeringsförbud
vid demonstrationer är ett steg i rätt riktning, men
det räcker inte. Det måste följas upp med gripanden,
åtal och hårda domar mot alla de - avskyvärda
- personer som med hot och våld försöker tysta
meningsmotståndare.
Historieskrivning
Betrakta
nedanstående två bilder:
Den
övre bilden, av Vladimir Lenin i talarstolen, är
den som fanns med i den sovjetiska encyklopedin, under Josef
Stalins tid som diktator i Sovjetunionen.
Den
undre bilden visar att vid talarstolen stod Leo Trotskij,
organisatören av Röda Armén - sedemera driven
i landsflykt och mördad.
Så
grundlig var Stalin, att Trotskij skulle raderas ur själva
historien! Således saknades han på den bild, som gjordes
tillgänglig för den sovjetiska befolkningen!
Hur
främmande är denna typ av historieskrivning för
dagens politiskt korrekta maktfigurer i Sverige?
Nu
firas ett 300-årsminnne av Sveriges kanske främste
forskare: Carl von Linné.
Låt
mig citera en text av Nils-Eric Hennix:
"Rasbiologins
grundare Carl von Linné
föddes
i dag för 300 år sedan och firas med pompa och ståt
över hela Sverige. Och under hela året firar de svenska
universiteten minnet av sin mest berömde professor. Våra
hundralappar pryds sedan länge av geniet Linné från
Småland.
Carl von Linné klassificerade inte bara växterna,
utan även människorna, med sina naturvetenskapliga metoder.
Han var den förste som inordnade människan i naturen
enligt biologiska principer. Linnés människolära
delade in människan i olika raser med olika fysiska och mentala
egenskaper. Därmed lade han grunden till den moderna
rasbiologin.
Carl von Linné placerade in människorna i ett
hierarkiskt system där de olika raserna har olika värde.
Högst på skalan ansåg Linné vara Homo
europeus med egenskaper som: vit, skarpsinnig, uppfinningsrik,
vacker och styrd av lagar. Homo afer klassificerade han lägst
på den mänskliga skalan: svart, lat, slarvig, listig
och styrd av plötsliga infall. Linné var tveksam till
om vissa raser tillhörde människosläktet eller
aporna.
Massmedia i det politiskt (och vetenskapligt) censurerade Sverige
skriver helsidor om Carl von Linné denna vecka, men de
utövar total mörkläggning om hans klassificering
av människan. Etablissemangets politiskt korrekta vidskepelser
får inte avslöjas.
Ett undantag finns dock: Göteborgs stadsmuseums kommande
utställning Människan i Linnés trädgård
(2 juni 2007 – 7 januari 2008) visar Linnés egna
texter om människan. Utan politiskt korrekta tillrättavisanden!
Museet vill komplettera bilden av Carl von Linné och anser
att det är farligt att mörklägga en del av historien.
All heder åt en sådan inställning."
Med
detta menar jag inte ta ställning till riktigheten eller
oriktigheten i vad Linné i denna del fört fram.
Jag
menar bara detta: i historien är det så att det som
har hänt, har hänt. Man kan tycka vad man vill om saken,
men det har faktiskt hänt. Man kan gilla eller ogilla Linnés
utsagor, men han gjorde dem faktiskt.
Det
faktum att man återger dem behöver inte betyda att
man ställer sig bakom dem.
Albert
Einstein var på sin tid, med relativitetsteorin, ett
ojämförligt geni. Senare forskning har visserligen s.a.s.
akterseglat denna teori, men det gör inte Einstein till mindre
av banbrytare.
Linné
kan också ha haft fel på vissa punkter.
Oavsett
hur det är eller inte är med den saken ska människor
så långt möjligt ges tillgång till den
fullständiga bilden, för att sedan få göra
sina egna bedömningar och dra sina egna slutsatser.
Annars
hamnar man i ett förmynderi av den stalinistiska modellen,
där människorna ska skyddas från sig själva.
DO
undersöker
Diskrimineringsombudsmannen
har låtit göra en undersökning, som - enligt det
intryck som förmedlas i tidningarna - visar att unga afrikaner
i Sverige diskrimineras.
Vid
närmare genomläsning av artiklarna rör det sig
dock inte om någon faktiskt konstaterad diskriminering.
Istället handlar det om subjektiva upplevelser, eller uppgivna
sådana.
Vad
säger att inte motsvarande frågor till etniskt svenska
ungdomar skulle ge ett motsvarande resultat? Mobbing är ju,
tyvärr, en utbredd företeelse på svenska skolor.
Mobbing
är allvarligt, men än allvarligare är direkta fysiska
angrepp. Av större intresse vore därför att få
reda på hur många unga afrikaner som blivit
misshandlade eller våldtagna av svenskar.
Det
skulle samtidigt ge ett mer objektivt kriterium än bara påstådda
upplevelser.
En
sådana undersökning skulle lämpligen kompletteras
med en undersökning i omvänd riktning: hur
många unga svenskar har misshandlats av afrikaner, hur många
unga svenskor har våldtagits av afrikaner?
Sammantaget
skulle detta ge en bättre bild av rasismen
i Sverige.
Politiker
som behöver hjälp
Det
finns tydligen kommunpolitiker runtom i Sverige som är beredda
att anlita hjälp av utomstående för att lära
sig "bemöta" Sverigedemokraterna.
Närmare
bestämt är det personer från tidningen Gringo
som anlitas och det ska bli skattebetalarna som finansierar
anlitandet (de arbetar inte ideellt - en halvdagsutbildning kostar
30.000 kr).
Ur
DN-artikel
i maj 2007:
"Svenska
politiker behöver utbildning i debatt mot sverigedemokraterna.
De måste få hjälp att förstå denna
främmande fågel i svensk politik. Det anser tidningarna
Gringo och Expo, som tillhandahåller politikerkurser i att
slå tillbaka mot sd:s invandringsfientliga siffertricksande."
"Gringo
är den multikulturella uppstickaren från förorten,
som med ungdomlig entusiasm skildrat ömsesidiga fördomar
mellan svenskar och invandrare. Nyligen gick Gringos systerföretag
Zebra ut med politikerutbildningen 'Våga ta matchen'. Efter
några dagar hade man en handfull intresseanmälningar.
Däribland Södertälje och Eslövs kommuner.
Även socialdemokraterna, som startat en arbetsgrupp som ska
lära partiet att hantera sverigedemokraterna, tänker
ta hjälp av både Gringo/Zebra och Expo."
Ligger
här inte en självmotsägelse?
Rent
allmänt ska väl i politikeruppdraget ligga en egen övertygelse,
ligga att man bär på idéer som man tror på
och kan arugmentera för.
I
det aktuella fallet är övertygelsen tydligen särskilt
stark, med tanke på den extraordinära åtgärd
som man synes vara beredda att tillgripa. Avskyn för sverigedemokraterna
framgår också av ett otal uttalanden.
Med
så starka övertygelser i botten borde det inte vara
svårt att - helt på egen hand - prestera motargument
mot SD. För har man inte argument, då bjuder väl
logiken att man omprövar sin hållning?
Riktigt
så enkelt är det dock inte.
Tidigare
har kritik riktats mot invandringskritiker (och det sker fortfarande)
för att inte stödja sig på giltiga fakta. Här
anförs istället som själva problemet att sverigedemokraterna
anför sakuppgifter om invandringens kostnader och konsekevenser.
Cecilia
Lind, s-politiker i Eslöv: "Det
gör att politiker på alla nivåer inte vågar
lita på sina känslor längre. Men vad är det
för trams att hänvisa till vetenskapsmän och inte
våga stå för sina känslor,
politik är ju hjärta!"
Här
blir man i själva verket dubbelt motsägelsefull!
Om
det inte är fakta och argument som man behöver hjälp
med, vad ska då den externa hjälpen kunna åstadkomma?
Sina känslor och sitt hjärta har väl envar ändå?
Det
verkar handla mer om en slags moralisk peppning. Av uttalanden
från Gringoföreträdare är det just så.
Så
här skriver City-kolumnisten Sadine Madon den 23/5
-07:
"...fri
debatt är det bästa sättet att sprida bra idéer
och bemöta sämre. Men nu har somliga fått för
sig att det krävs något nytt, unikt och nästan
mystiskt för att bemöta just sverigedemokrater."
"Några
kommuner 'visade genast inresse för utbildningen', som ska
lära dem Sverigedemokraternas historia, integrationspolitiken
och konsten att 'dissekera' Sverigedemokraternas argument, skrev
Sydvenskan nyligen."
"Det
är genant. Så ett gäng mediekillar
som själva bygger hela sin affärsidé på
fördomar har plötsligt blivit experter på sd?
Ska Gringo-retorik bita på potentiella sd-väljare?"
"Hittills
har Gringo varit återhållsamma med sin 'unika kunskap'.
Kanske sparas de magiska argumenten till den dyra utbildningen?
Själv hör jag bara floskler.
Som
i en radiointervju... När frågan om invandringens
kostnader dyker upp fnissar Gringo-representanten och säger
att Sverige skulle gå i ekonomisk konkurs utan invandrare.
Ingenting om Jan Ekberg på Växjö universitet..."
Gringos
osäkerhet återspelas också i DN-artikeln.
Först
skriver man:
"Att
en otillräckligt förberedd debattör lätt dras
in i sverigedemokraternas sätt att argumentera framgick
tydligt inte minst under den nyligen tv-sända debatten mellan
Mona Sahlin och sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson,..."
För
att sedan skriva:
"Sverigedemokraterna
måste bemötas precis som alla andra partier....
sd tar upp frågor som många människor anser vara
relevanta, till exempel motsättningar som bristfällig
integrationen ger upphov till, ämnen som andra partier ibland
vill undvika att ta i."
För
att avslutningsvis slå fast:
"...vi
måste kunna ta debatten om de här frågorna på
ett tydligare sätt, och förklara
varför den politik som förs är bra
och viktig."
OM
MAN verkligen vill bekanta sig med SD:s fakta och argument, om
man vill träna sig i att bemöta dessa - vore det inte
enklare att inbjuda några ledande sverigedemokrater till
en debatt?
Det
skulle ge en mer realistisk uppfattning om SD:s argumentering,
samtidigt som det kunde bli billigare för kommunen och dess
skattebetalare.
Men
risken är förstås att alltfler då upptäcker
orsaken till att man inte lyckats förklara varför den
förda politiken "är bra": Den
är inte bra.
Den
är tvärtom dålig, för
de väljare man ska vända sig till.