Skäl
till grundandet
Det
finns två skäl till att grunda en stor svensk örlogsbas
i Blkeinge:
1.
Det kunde bidraga till att försvenska från
Danmark erövrade nya landskap i söder - Blekinge och
Skåne.
2.
Det behövdes en örlogsbas längre söderut,
med isfritt hav under en längre period av året än
vad Stockholm hade. De svåra nederlagen till sjöss
i kriget mot Danmark
1675-79 underströk detta behov.
Vid
denna tid hade man bara segelfartyg och inga isbrytare. Väder
och klimat spelade alltså stor roll.
Karlskrona
blev bas för Sveriges högsjöflotta, medan skärgårdsflottan
var förlagd till Stockholm och Sveaborg i Finland.
Läget
Stadens
l äge var väl valt. Karlskrona byggdes på en
ö, Trossö. Denna var omgiven av andra öar, där
befästningar kunde uppföras.. En smal och djup inseglingsled
ledde in till hamnen. På så vis blev staden skyddad
från angrepp sjövägen.
På
ön var staden samtidigt skyddad från fientliga angrepp
landvägen. Där bygges en bro, men det var ju en kontrollerad
förbindelse.
Tillväxten
Den
snabba tillväxten förklaras av två faktorer:
a)
Politiska beslut. Karlskrona fick stadsprivlegier,
dvs rätt att bedriva handel. Den belv dessutom stapelstad,
dvs fick rätt även till utrikeshandel. Karlskrona
gynnades dessutom genom tullfrihet.
Samtidigt
avvecklades grannstaden Ronneby - Blekinges äldsta stad.
Köpmännen där ålades att flytta till Karlskrona.
Detsamma gällde den österut liggande grannstaden Kristianopel.
b)
Anläggningarna. Det uppfördes befästningar,
hamnar och skeppsvarv. Dessa arbeten krävde att många
människor medverkade.
När
anläggningarna stod klara gav de arbetstillfällen
åt många. Bara varvet hade år 1711 cirka 1.100
anställda.
Vid
mitten av 1700-talet hade antalet invånare i Karlskrona
passerat 10.000.
Övrigt
Gustav
III satsade mycket på flottan, vilket gav en högkonjunktur
för Karlskrona.
År
1782 tillträdde Fredric Henrikc af
Chapman som varvschef. Han omorganiserade tillverkningen
av örlogsskeppen och införde en närmast en löpande
bands-princip. På tre år serietillverkades bland
annat 10 linje- och 10 fregattskepp – hittills hade ett
enda skepp tagit flera år att tillverka!
1790
drabbades Karlskrona av en förödande stadsbrand, men
upplevde på 1800-talet ett nytt uppsving, i samband med
utveckling av örlogsflottan.
|
Under
en period fanns spårvagnar i Karlskrona: 1910 -
1949. |
.