Falun var en betydande ort redan under senmedeltiden, men fick stadsprivilegier först 1641. Det finns uppgifter om att staden redan då hade över 6000 invånare (vilket skiljer sig från diagrammet ovan).

Den intensiva brytningen och planlösa drivningen av orteri koppargruvan resulterade 1687 i en omfattande olycka.. En stor del av gruvan rasade ihop och gruvans tre mindre dagbrott bildade det jättlika dagbrottet Stora Stöten - 1,5 km i omkrets och 95 meter djupt. Ingen omkom i raset eftersom det skedde på midsommardagen, då alla gruvarbetare hade ledigt.

1761 drabbades Falun av andra olyckor.Två stora bränder utbröt, med bara några dagars mellanrum. Dessa ödelade 2/3 av staden.

Fram till mitten av 1800-talet minskade Faluns invånarantal. 1859 tillkom Gävle-Dala järnväg och 1879 förbindelse till Göteborg. Med järnvägen kom ett uppsving, genom nya industrier.

Kopparbrytningen fick allt mindre betydelse. 1992 upphörde den helt.

Jan Milld, den 9.4.2007

 

Falun

Det kan vara svårt att föreställa sig idag, men Falun är en av de städer som i ett visst skede var Sveriges största stad. Det var på 1690-talet. (Vi räknar då inte de områden runt Östersjön som då tillhörde Sverige men ligger utanför Sveriges nuvarande gränser).

Förklaringen till Falun ställning i slutet av 1600-talet var dess koppargruva. Denna var Europas största.

Betalningen av Älvsborgs lösen 1613-19 och finansieringen av de efterföljande krigen ökade behovet av kopparn.

Under en period svarade Sverige, beträffande kopparbrytning, för 70% av världsproduktionen.