Ledare ur HJULET


Nr 3-4/87:

Trafik är att vilja!

En väl fungerande kollektivtrafik är viktig både ur jämlikhetssynpunkt och ur miljösynpunkt. En dålig kollektivtrafik drabbar framförallt samhällets svaga grupper. Det ger ocskå en ökad miljöförstöring.

Men bra kollektivtrafik handlar om att vilja. Att vilja, att inse och att prioritera.

MOTSÄTTNING

Den mest grundläggande - om än samtidigt det politiskt mest obehagliga - insikt som krävs är att det finns en motsättning mellan kollektivtrafik och privatbilism. Man kan inte samtidigt satsa på båda.

Motsättningen gäller såväl fysiskt utrymme som ekonomi. Med många bilar på gatorna minskar framkomligheten också för bussarna. Med många som tar bil till jobbet minskar trafikantunderlaget och därmed intäkterna för kollektivtrafiken. Med stora investeringar i trafikleder blir det mindre över till bussterminaler eller dubbelspår för pendeln.

Prognoserna just nu pekar mot att privatbilismen kommer att ta en allt större andel av arbetsresorna.

EKONOMI

En annan insikt gäller pengar.

En bra kollektivtrafik måste få kosta. Detta förtjänar påpekas i ett debattklimat där privatiseringar år på tapeten och nedskärningar i den offentliga verksamheten förespråkas.

Ska kollektivtrafiken hålla hög standard vad gäller turtäthet och pålitlighet, då måste resurser ställas till förfogande.

Samtidigt måste taxorna hållas låga, för att så många som möjligt ska förmås att utnyttja kollektivtrafiken.

SAMORDNING

Ett helhetsgrepp måste tas inom kollektivtrafiken.

Det betyder en samordning mellan olika trafikslag, så att de på ett optimalt sätt kompletterar varandra. Samtrafik, överskådlighet och bra information är här viktiga bitar.

Det betyder också att administrativa gränser inte tillåts förhindra de ingrepp och överföringar som kan vara ändamålsenliga. Konkret: inför biltullar till Stockholms innerstad och låt intäkterna gå till att bygga ut kollektivtrafiken inom regionen!

På samma sätt kan en höjd bensinskatt ge resurser till ökat statligt stöd åt kollektivtrafiken i glesbygder.

ÖMSESIDIGHET

Inom en ram av satsning på kollektivtrafiken kan sedan förväntningar ställas också på oss som arbetar där. Att vi organiserar vårt arbete effektivt, hushållar med resurserna. Att vi anstränger oss i det dagliga arbetet för att göra en bra insats.

Trafik är att vilja - på alla nivåer.


  Startsidan, Jan Millds hemsida