Ledare ur HJULET


Nr 2/87:

Nu måste någonting göras!

Redovisningen i detta nummer kring avlidna på SL pekar entydigt i en riktning:

orimligt många trafikare avlider före pensionåldern

procenten tidigt avlidna är väsentligt högre för trafikare än för kontorspersonal.

Nu finns - efter många års fackligt och politiskt arbete - en ekonomisk grundtrygghet på ålderdomen... men vad blir värdet med detta för dem som aldrig får uppleva sin pensionering?

ARBETET

Det kräver ingen större fantasi för att koppla den höga dödligheten bland trafikare under 63 år till arbetsförhållandena i trafiken.

Resultaten i HJULET-undersökningen styrks av resultaten i den tidigare utförda gardellska utredningen. Den slog fast att trafikpersonal i hälsohänseende är en högriskgrupp.

Orsakerna är framförallt:

- arbetstiderna, deras förläggning och oregelbundenhet, omställningarna mellan tidiga och sena tjänster. Vad det betyder biologiskt och socialt.

- ensamarbetet

- trafikmiljön, med avgaser och stress. Den ständiga kampen med klockan.

VAD GÖRS?

Vad görs då åt detta?

I Göteborg avskaffar man dagkommenderingen. Det är ett steg i rätt riktning, då det ger större möjligheter att planera fritiden.

I Stockholm har man fått ned tjänsternas längd. Det är också bra, men otillräckligt.

Vad diskussionen i fortsättningen måste handla om är:

1. RADIKALT FÖRKORTAD ARBETSTID

2. DUBBELBEMANNING

3. BILFRIA INNERSTÄDER

4. MILJÖVÄNLIGA BUSSAR

5. KRAFTIGT SÄNKT PENSIONSÅLDER.


  Startsidan, Jan Millds hemsida