Ledare ur HJULET


Nr 5/90:

Ett gemensamt avtal!

Sveriges bussförare finns nu organiserade inom tre olika LO-förbund:

- Kommunal

- Transport

- Statsanställdas Förbund

Beroende på resultaten i upphandlingarna av trafiken kan vi plötsligt tvingas byta arbetsgivare. Med sådana byten tvingas vi lika plötsligt arbeta under ett annat avtal.

Trots att vi fortfarande kör samma linjer, kanske till och med samma bussar!

SKILLNADER

Den totala nivån mellan de tre avtalen skiljer sig visserligen inte längre lika mycket som tidigare. Men på enskilda områden är skillnaderna fortfarande stora. Till exempel:

- veckoarbetstiden

- nivån på O-tillägget

- antalet semesterdagar

- pensionsåldern

Detta betyder en olägenhet, utöver vad som ofrånkomligen måste komma med ett byte av arbetsgivare.

Det är också orimligt att skillnader i avtalsvillkor ska kunna påverka kostnadsbilden i anbudsgivningen, och riskera att ge vissa företag en sämre konkurrenssituation.

PRESS

Eller sett ur en annan synvinkel.

Med tre olika förbund som förhandlar, vart och ett för sitt trafikavtal, kan risk finnas att man inte vågar lansera nya krav, inte vågar begära något som andra förbund inte redan har - av rädsla för att det ska betyda ett handikapp i konkurrensen.

SLUTSATS

Slutsatsen av detta kan bara bli en: det måste ske en nära samordning av förhandlingarna för de tre förbundens trafikare i fortsättningen.

Så vi alla får samma avtal!


  Startsidan, Jan Millds hemsida