"Olja"
av Gunnar Lindstedt
Gunnar
Lindstedts bok "Olja" är en av de ännu bara få
böcker kring ämnet "Peak Oil" som finns
tillgänglig på svenska. Den utgavs år 2005, är
på drygt 200 sidor och kostar 134 kr hos AdLibris.
För
några år sedan läste jag Gunnar Lindstedts bok
"Svart jord", och fann den vara vad jag kallar
en "rykare". Inför läsning av hans bok "Olja"
var förväntningarna därför högt ställda.
Det känns som att de ändå överträffades.Det
var en bok som det bara inte gick att lägga ifrån sig,
jag sträckläste den på en dag.
"Olja"
ger en bild särskilt USA:s starka oljeberoende och importbehov
av både olja och annan energi. Den förmedlar också
en översiktlig historik över oljeexport och oljeprissättning,
oljepolitik och oljemakt, under det senaste halvseklet.
Övertygande
leder Lindstedt i bevis att vi globalt står inför en klyfta
mellan tillgång på olja och efterfrågan på
olja. Vad händer med värde på aktier i oljebolag när
dessa inte längre har olja att leverera? Hur påverkar det
börskurserna i allmänhet?
Mycket
av boken fokuserar på det anmärkningsvärda förhållandet
av ledande politiker - inklusive miljöpartister - och mediafolk
visat och visar sådant ointresse denna så uppenbart annalkande
katastrof.
Jag
har själv noterat hur även "Miljöpartiet"
i senaste valrörelsen pläderade för satsning på
snabbtåg i Sverige.
Lindstedt
refererar till Folkpartiets konferens för att presentera sin
energipolitik för några år sedan - denna kunde denna
passera utan att ordet Peak Oil överhuvudtaget nämndes.
Socialdemokraterna
har inte varit bättre. Urban Ahlin formulerade sig "sådana
där domedagsprofetioner tror jag inte på", inför
fakta kring den förestående oljebristen.
"Representanterna
från Miljöpartiet var också skeptiska",
konstaterar Lindstedt.
Låt
mig här citera ytterligare några tankeväckande delar
ur boken "Olja":
"På
tåget var det fullt... Varför optimeras transporterna så
hårt att passagerarna inte ens fick en sittplats? SJ eller något
privatbolag som tagit över ville antagligen 'effektivisera',
hela samhället drogs in i denna rationaliseringsiver; ändra
om, minska personal, spara in, byta ut mot 'ny teknik'... Det var
egentligen förbluffande hur allt i samhället likriktades
efter dessa föresatser: effektivitet betydde ständigt färre
anställda men ständigt högre konsumtion av energi.
Ingen räknade förbrukningen av den energi som en gång
skulle ta slut, alla fick istället högsta betyg för
att ta bort mantimmar och muskelkraft, trots att det egentligen är
detta det finns gott om."
"Mest
effektivt anses vara att ha 'rullande lager'. 'Just-in-time' optimerar
industrins kostnader för lagerhållning, men utelämnar
kostnaderna för energi, vägar, utsläpp etc. När
transporterna ska ske snabbt och för dagsbehov, innebär
det att många fordon under delar av sträckan får
gå utan last, och att möjligheterna till samordnade transporter
minskar."
"President
Eisenhower... undertecknade 1956 Interstate Highway... notan blev
114 miljarder dollar under 35 år varav 90 procent betalades
av staten. Bakom denna utbyggnad fanns en stark 'highway lobby' bestående
av biltillverkare, oljebolag, gummi industrin, fackföreningar
och fastighetsägare. De såg till att bilen blev totalt
dominerande som transportmedel i USA. General Motors, Firestone och
Socal köpte upp städerna spårvagnstrafik och lade
ner den. 1956 hade 445 städer ersatt sina spårvagnar md
bussar.""
"...vad
händer när en flygbiljett mellan Europa och USA blir tio
gånger dyrare? Hur många av dagens enorma flygplatsinvesteringar
kommer då att visa sig lönsamma. Vilken nytta har man då
av den senaste LAN-tekniken som medger trådlös uppkoppling
i vänthallen?"
Jan
Milld
juli
2011