Tillägg till "Millt sagt", vecka 44/99:
Bussning till Bromma gymnasium Ungefär detta - inslussning av utlandsfödda elever - togs upp i Studio Ett i P1 den 4/11 -99.
Närmare bestämt handlade det om Bromma gymnasium. Dit - till ett välbeställt villaområde i västra Stockholm - hade man tagit in ett antal elever från invandrartäta Rinkeby.
Eftersom jag själv gick på Nya Elementar inte långt därifrån kan jag lätt föreställa mig innebörden. Av gymnasierna i Västerort var just Bromma det mest överklassbetonade. Det måste ha blivit en kulturkrock som var frontal!
Men uppenbarligen hade varken politikerna eller rektorn för gymnasiet förstått innebörden av sina beslut. Man vidtog inte ens åtgärder som i möjligaste mån hade kunnat minimera krockeffekten, t ex temadagar där man motiverade åtgärden och lät eleverna gemensamt tala om saken. De helyllesvenska och de inbussade lämnades bara med varandra.
Effekten blev en fysisk uppdelning på gymnasiet. De två grupperna av elever undvek noga varandra, höll sig på varsin kant.
En annan effekt blev stölder. Skyltar kom upp: "Varning! En stöldvåg pågår just nu på skolan!" Många elever hade fått sina skåp uppbrutna och länsade.
En elev med utländsk bakgrund uttalade sig om saken i radioprogrammet. Han trodde inte att det var några elever på skolan som utfört stölderna, utan kompisar till elever. Att dessa elever hade utländsk bakgrund tog han för självklart.
DET VERKLIGT INTRESSANTA var dock hans reaktion. Han fördömde på intet sätt brotten, snarare tvärtom. Han menade att dessa fattiga ungdomar blev provocerade av de rika elevernas välbeställda situation, med fina kläder och mobiltelefoner.
Än mer intressant blev uttalanden av en kvinna från Rinkeby, ett slags kommunalt integrationsansvarig och själv invandrare. Hon visade exakt samma förståelse: dessa handlingar var naturliga, med tanke på osv.
Om konsekvensen av att denna skola på detta ställer upp för att medverka till integration blir att
a) svenska elever råkar ut för obehag
b) företrädare för invandrarkollektivet indirekt sanktionerar detta
- då måste detta rimligen verka avkylande på benägenheten att ställa upp på flera experiment av detta slag. Det var också vad som framgick av uttalanden från svenska elever i programmet: fick de chansen skulle de "glida iväg" till en privat skola, varsomhelst, där de kunde få ha sina prylar i fred.
Själv kommer jag från materiellt ganska fattiga förhållanden, men aldrig någonsin har det föresvävat mig att det skulle ge mig någon rätt att bara stjäla andras tillhörigheter. Och hade jag försökt lansera sådana teorier, då skulle jag snabbt ha stött på patrull från min omgivning.
Är det inte just det, som är innebörden av "integration" i ett samhälle?
Jan Milld