Arbetsmiljö och hälsa


Schwezisk undersökning

HJULET nr 3-4/87 redovisar även ur en schweizisk undersökning, från 1985:

"Tidigare undersökningar visar att den största risken för bussförare är hjärt- och kärlsjukdomar. Magsjukdomar är en annan allvarlig risk, tillika med ryggbesvär. Den enda större skillnaden i förhållande till andra yrkesgrupper är emellertid förekomsten av akut diskbrock. Inga sjukdomar har kunnat sättas i direkt samband med effekten av dieselgas eller magnetfält. Däremot anses koloxid i flera utredningar ge upphov till åderförkalkning och hjärtsjukdomar, särskilt hoss bussförare som röker."

'Där hade gjorts även en psykosocial enkät:

"Förarnas hälsotilstånd visade sig vara sämre än underhållspersonalens. Halsfluss, huvudvärk och depressionssymptom var betydligt vanligare bland förarna. Hälsobesvär uppträdde också tidigare bland förarna (30-39 år) än bland underhållspersonalen (40-49 år).

Olycksfallsrisken är mycket högre under de fyra första anställningsåren (2,32 olycksfall per år i genomsnitt jämfört med 1,34 olycksfall därefter). Sedfan stabiliseras olycksfallsfrekvensen, men den ökar igen efter 23 års erfarenhet vid ratten. Åldersfaktorn är förklaringen till denna nya ökning."

"Utmärkande för själva arbetet är en ständigt hög uppmärksamhet och koncentration och behovet av att förena service till passagerarna och exakta tidsscheman."

"Trötthet är att betrakta som det första tecknet på stress. Den tar sig uttryck i bristande energi, olust samt koncentrationssvårigheter. Därtill kommer retlighet och ångest samt kroppsliga symptom som huvudvärk, hjärtklappning, matsmältningsbesvär, sömnbesvär etc. Detta kan i längden leda till verkliga organiska sjukdomar."

"Utredningen grundar sig på en objektiv observation av de faktorer som innebär en arbetsbelastning för bussföraren:

1. Belastning som har samband med arbetsinnehållet: stor uppmärksamhet och koncentration i trafiken,

2. Belastning som har dsamband med själva arbetsplatsen och miljön: förarsätet, vibrationer, buller, giftiga ämnen samt avgaser från andra fordon.

3. Belastning som har samband med arbetsorganisationen: oregelbundna arbetstider."

"Den psykiska påfrestningen är mycket stor hos förarna och de har ett betydande ansvar. De lider således av nervspänning... Den fysiska påfrestningen är däremot liten."

"Slutsatser

Arbetsbelastningen för förare i lokaltrafik i städerna kan betraktas som hög. De främsta stressfaktorerna är:

- arbetstiderna

- passagerarna

- den höga koncentration som är nödvändig i trafiken

- den mycket begränsade självständighet föraren har i sitt arbete."


  Startsidan, Jan Millds hemsida