Arbetsmiljö och hälsa


Ur HJULET, nr 3-4/87:

Trafikardöden

Fortsatt debatt: Bengt Gustafsson, personaldirektär på SL, bemötte HJULET-artikeln om trafikarnas överdödlighet i samma nummer, med följande argumentering:

"64 av 228 är onekligen 28%, men detta innebär givetvis inte, att 28% av trafikpersonalen aldrig uppnår 63 års ålder.

Om man utgår från de siffror som använts i artikeln innebär detta att, räknat på SL:s trafikpersonalkår, ca 24 promille avled före 63 års ålder. Denna siffra kan jämföras med dödlighetssiffran för invånarna i Stockholms stad i åldrarna 20-64 år som är ca 27 promille..."

Ur HJULET-redaktionens svar i numret därpå:

"HJULET-jämförelsen mellan olika personalgrupper, där siffran 28% motsvaras av en siffra på 8% för kontorspersonal - allt grundat på samma material från SL:s pensionskontor - har alls inte kommenterats av SL.

Istället talar man i företagstidningen Spårväg & Buss om 'jämförbara grupper'. Det är ju ett enkelt sätt att komma ifrån problemet! Trafikare ska alls inte få jämföras med kontorspersonal."

"BG... jämför siffran avlidna trafikare före 63 år med det totala antalet trafikare på SL, och får fram siffran 2,4% (eller 24 promille). Vilket han sedan jämför med en SCB-siffra för Stockholms befolkning i allmänhet. i arbetsför ålder: 2,7% (27 promille)."

"Man kan inte jämföra en yrkesverksam population med en icke-yrkesverksam. I så fall kan man plocka fram vilken yrkesgrupp som helst och finna att den är friskare än folk i allmänhet.

Det sker ju en gallring av dem som blir trafikare, i flera led. För det första söker man sig inte till trafiken om man har uppenbara fel på hälsan. För det andra sker en hälsokontroll inför eventuell anställning opå SL. För det tredje slutar många inom ett par år.

Trafikare på SL representerar inget befolkningsgenomsnitt. Som färsk förare är man klart friskare än de flesta."

I svaromål - gentemot BG:s siffra på '24 promille' - går även Håkan Bergstrand, HJULET-ombud i Göteborg:

"In- och utflyttningen bland stockholmarna är mycket liten jämfört med SL:s personalomsättningen. Detta snedvrider siffrorna kraftigt. Ponera att vi räknar bort hälften av trafikarna, då fördubblas dödlighetssiffrorna."

"Jag vet inte hur stor SL:s personalomsättning är, utan utgår från GS:s (Göteborgs Spårvägars) siffror. Detta är visserligen lite väl snällt mot SL, men det får gå ändå. GS har 1850 trafikare, av dessa slutade 1986 260 av olika skäl. Det ger en personalomsättning på 14%, vilket medför att personalstyrkan minskar och måste ersättas med nytt folk hela tiden:

Dödligheten är med andra ord 12% jämfört med Stockholms stads 2,7%, om man inte vill räkna i promille."


  Startsidan, Jan Millds hemsida