Arbetsmiljö och hälsa


Ur HJULET, nr 2/87:

Trafikdöden

Rubriken här syftar inte på dödsfall genom trafikolyckor. Det är belagt att bussförare kör förhållandevis säkert. Det är sällsynt att vare sig förare eller passagerare i bussar skadas.

Nej, den trafikdöd vi här ska tala om är av ett annat slag.

Vad det handlar om är en förtidig död. Om att en stor andel av trafikpersonalen aldrig uppnår pensionsålder.

Varje månad sänder pensionskontoret på SL ut förteckningar över dem som avlidit under föregående månad. Där framgår bland annat födelseår.

Det hela började med att HJULET fick ett tips, om tt påfallande många av de avlidna var unga. Detta hände i september 1986.

ETT ÅR BAKÅT

Så HJULET rekvirerade förteckningar för ett år tillbaka i tiden. Och började räkna efter.

Resultat:

Av 196 personer hade 44 avlidit innan de hunnit fylla 63 år. Vilket betyder mer än 20% av de avlidna.

DE TRE SENASTE ÅREN

Sensationella siffror! Nästan litet för sensationella. Det kanske rörde sig om tillfälligheter eller om felaktigheter någonstans?

HJULET beställde därför ytterligare material från SL:s pensionskontor. Tillräckligt för att kunna täcka in hela de tre senaste åren: 1984, 1985 och 1986.

Resultat:

Av 531 personer som avlidit hade 115 gjort det före 63 års ålder. Vilket mer exakt betyder 22%.

FÖRKLARING

Resultatet stod sig alltså. Men vad skulle kunna vara förklaringen till att så många dör i förtid?

Det måste ju ha med arbetet att göra, det måste sammanhänga med faktorer i arbetsmiljön.

Men förteckningarna gäller alla SL-anställda. På SL finns olika yrkesgrupper, med olika arbetsförhållanden. Det fins trafikpersonal, det finns teknisk personal och det finns kontorspersonal.

Om det är i trafikmiljön, eller överhuvudtaget i arbetsvillkoren för dem som arbetar i trafiken, som orsakerna ligger, då bör siffrorna för trafikpersonal bli särskilt markanta.

TRAFIKPERSONAL

Så vi tittade närmare på just gruppen trafikare: bussförare, tunneltågförare, spärrvakter, spårvagnsförare och färdtjänstpersonal.

Resultat:

Av totalt 228 avlidna avled 64 före pensioneringen. Det betyder 28%. Mer än för SL-personal i allmänhet, alltså.

JÄMFÖRELSEGRUPPER

I konsekvens med detta bör skillnaden bli än tydligare om man jämför trafikare med de två övriga huvudgrupperna av SL-personal: teknisk personal och kontorspersonal.'

Vi tittade alltså närmare också på dessa grupper.

Resultat:

Av totalt 164 personer, teknisk personal, dog 29 före 63 åers ålder. Det betyder 18% av de avlidna.

Av totalt 65 personer, konntorspersonal, som avlidigt, dog 5 personer före 63. Det betyder 8%.

Även här bekräftas alltså vårt antagande: 28 - 18 - 8!

Vad siffrorna tyder på är m.a.o att andelen trafikare som inte hinner nå pensionåldern är mer än den 3-dubbla jämfört med kontorspesonal.

BUSSFÖRARE

Om vi så fortsätter resonemanget om att det är faktorer i arbetsmiljön som orsakar så mångas förtidiga bortgång, då kan ligga nära tillhans att antaga att just bussförare ska vara särskilt högt representerade. Det är ju den delgrupp bland trafikarna som är värst utsatt för avgaser och för nötning med gatutrafik.

Så vi plockade ut just gruppen bussförare.

Resultat:

Av 90 avlidna bussförare under 3-årsperioden hade 44 avlidit före 63 års ålder. Det betyder mer än 40%!

FELKÄLLOR?

Men: håller verkligen materialet? Kan det inte finnas felkällor?

Är materialet t ex fullständigt? Tar det upp alla SL-anställda eller pensionerade SL-are som avlidit?`

HJULET lät frågan gå till Aini Hestrand på SL:s pensionskontor. Hon medger att inrapportering av dödsfall till pensionskontoret av dem som hunnit gå i pension ibland kan dröja, men menar att uppgifterna ändå kommer med så småningom. Vad som kan ske är att de tas upp på förteckningen en månad senare. Det skulle alltså inte påverka undersökningen. Något bortfall av betydelse finns inte. Ett förhållande förbryllar dock. Det totala antalet avlidna trafikare under 3-årsperioden var 228, av totalt 531 avlidna SL-are under samma period. Mindre än hälften, alltså. Men bland det totala antalet SL-anställda idag utgör ju trafikarna betydligt mer än hälften.

En möjlig förklaring, eller i varje fall delförklaring, till detta kan vara den högre personalomsättningen bland trafikare jämfört med andra grupper av SL:are. De som slutar på SL före pensionering kommer ju inte med i statistiken.

HJULET har varit i kontakt med SCB, Statistiska Centralbyrån, för att få fram statistik på bussförare jämfört med andra yrkesgrupper. Någon sådan statistik har vi dock inte lyckats få fram.


  Startsidan, Jan Millds hemsida