Arbetsmiljö
och hälsa
En av de två medlarna i busskonflikten var Claes Stråth. Tidningen Hjulet intervjuade Claes Stråth 1985. Han var då nyvald ordförande i CYAT - "Centrala Yrkes- och Arbetsmiljörådet för Trafikområdet".
Ur intervjun:
'CYAT är ett partssammansatt organ, ett samverkansorgan. Det betyder att man utgår ifrån att 'arbetsgivare' och 'arbetstagare' åtminstone i vissa frågor har gemensamma intressen, kan sträva mot samma mål."
"Så här säger Claes Stråth, CYAT:s nye ordförande:
- Har vi inte en bra offentlig verksamhet, då öppnar vi för kritik mot den. Har vi inte en väl fungerande kollektivtrafik, med bra service och bra bussförare, då vill inte folk betala vad det kostar. Det är ändå en hel del pengar som går in i den här verksamheten. Det är en ny insikt, som har kommit hos många, att det inte finns obegränsade möjligheter till nya tillskott av resurser. Vi måste använda de resurser vi har fått och göra någonting bra av det.
Det handlar med andra ord också om kundservice. För att bidraga till en förbättrad kundservice och en bättre kontakt mellan trafikpersonal och trafikanter har CYAT utarbetat materialet 'Må Bättre', med ekonomiskt stöd av Arbetarskyddsfonden.
CYAT ordnar också återkommande kurser, t ex 'Arbetsmiljö i kollektivtrafik' för skyddsombud och en kurs för bussförarinstruktörer.
Vidare befrämjar CYAT forskning inom arbetsmiljöområdet. Det hittills största projektet genomfördes tillsammans med Stockholms Universitet om den psykosociala arbetsmiljön för lokaltrafiken i större och medelstora städer. Den s.k. Gardellska utredningen.
HJULET: - Men har det inte forskats tillräckligt nu, vet vi inte var problemen finns? Är det inte dags att göra något åt dem?
På denna fråga medger Claes Stråth att detta givetvis måste vara den viktigaste uppgiften."
"- Som ny ordförande i CYAT, vilken målsättning har du?
CS: - Målsättningen är att bidraga till att lokaltrafiken fungerar väl och att företagen och deras anställda får det så bra som möjligt."
|