Ur HJULET nr 7-8/91:


Rullande trippel

I förra numret föreslog HJULET införandet av ett nytt fridagssystem: 'rullande trippel'.

Dvs man arbetar tre dagar, är ledig 3, arbetar 3, är ledg 3, osv.

På så vis skulle vi få fler fridagar än i nuläget, och det skulle bli lätt att hålla reda på om det ska vara arbetsdag eller fridag.

Utan arbetstidsförkortning

Ett system med rullande trippel kan i och för sig bli möjligt redan utan en arbetstidsförkortning, förutsatt bara att arbetsdagen förlängs tillräckligt.

Vad skulle det betyda konkret?

Vi har en lagstiftning om 40 timmars arbetsvecka. Om vi utgår från ett sådant arbetstidsuttag, hur lång skulle arbetsdagen blir med rullande trippel?

Antalet arbetsdagar per vecka är ju lätt att räkna ut. Det blir i snitt 3,5. Vi dividerar alltså 40 timmar med 3,5 - och får drygt 11 timmar.

I realiteten har dock en heltidsanställd bussförare på SL, som inte är helgledig, nu ett arbetstidsuttag på cirka 36 timmar. Därför är det snarare på det vi bör räkna. Resultat: drygt 10 timmar.

Med arbetstidsförkortning

Men i HJULET:s förslag ligger att vi ska kunna få en arbetstidsförkortning, nu när det blivit så väl belagt att just bussförare är en särskilt utsatt grupp i hälsohänseende.

Antag att vi lyckas få en sådan sänkning av arbetstiden, till 30 timmar i veckan. Hur lång arbetsdag skulle en rullande trippel då förutsätta? Svar: drygt 8 1/2 timme.

Eller...

Man kan också vända på det, och säga: antag att vi har rullande trippel och tjänster på i snitt 9 timmar. Hur mycket arbetstid per vecka blir det?

Svar: 31 1/2 timme.

Vore inte det något att kämpa för?


  Startsidan, Jan Millds hemsida