Begreppet
"miljöbil" svarar mot mångas starka önskningar
om en fortsatt massbilism, även när det inte längre
finns bensin eller diesel att tillgå. Bilarna ska ändå
kunna hållas rullande. Som bonus kan miljön värnas
och farliga utsläpp undgås.
Konkret
kan det här handla om i huvudsak tre varianter:
1.
Etanol
Problemet
är att etanolen framställs ur skog eller spannmål.
Därmed konkurrerar den med andra användningsområden.
Vår jordbruksmark behövs att att framställa livsmedel,
i än högre grad i framtiden. Skogen behövs till virke
och ved.
2.
Gengas
Även
om gengasen kan fuunera för bensinbilar och även om dess
giftighet idag skulle kunna hanteras bättre än vad som skedde
inom busstrafiken under andra världskriget gälller delvis
samma reservation som ovan: det rör sig om ved, som kan behövas
bättre för andra ändamål.
3.
Rapsolja
Motsvarande
gäller rapsolja och dieselfordon - odlingsbar jord behövs
för matproduktion.
4.
Biogas
Vad
vi här kan få fram ur avfallsanläggningar räcker
knappast till mer än bussar i kollektivtrafik.
5.
Vätgas
Vätgas
är inte en energikälla, det är en energibärare.
Framställningen konkurrerar alltså med andra användningsområden.
6.
El
El-bilar
kan däremot ha en nisch. Antingen bilar för bara batteridrift
eller hybridvarianter. Sådana bilar kan klara lokala resor.
Nischen
kan bestå i att de kan laddas nattetid från el-nätet,
då belastningen där ändå är låg,
eller direkt via sol-celler.
En
begränsning här ligger dock i att batterier inte kan laddas
upp mer än ett begränsat antal gånger.