Makedonien 3:
Kjell Magnusson, Balkankännare, skriver i Aftonbladet den 21/8 -01:
"På mycket kort tid blev det land som fram till gerillaoffensiven varit ett föredöme för etniska relationer och demokrati en stat som diskriminerade sina invånare, och därmed utgjorde den egentliga orsaken till problemen. Denna helomvändning bekräftar endast att politikernas - och många journalisters - verklighetsbild inte byggde på någon djupare analys, vare sig nu eller tidigare."
Den kosovoalbanska gerillan gjordes av USA till en förhandlingspartner i Makedonien, och man enades med den makedonska regeringen om en "plattform" som skulle göra Makedonien till en "binationell" stat. UCK blev
"... i realiteten en förhandlingspart och den märkliga situationen uppstod att de tidigare "banditerna", tillsammans med albanska medlemmar av Makedoniens regering, förhandlade med makedoniska medlemmar av samma regering."
"Albanernas opinionsmässiga
övertag spelades bort när UCK öppet visade sitt
förakt för ingångna överenskommelser och
under pågående förhandlingar fortsatte fördrivningen
av cirka 50 000 makedonier från Tetovo, Kumanovo och delar
av Skopje. Det stod klart att den militanta falangen bland albanerna
hade felbedömt den amerikanska hållningen och flera
tecken tyder på att USA tagit visst intryck av europeisk
kritik. I varje fall visar en granskning av
Ohridavtalet att texten, vid sidan av viktiga symboliska markeringar,
i hög grad bygger på existerande lagstiftning eller
planerade förändringar. Med andra ord: avtalets utformning
visar tydligt att diskriminering och förtryck inte kan förklara
eller ursäkta våldet i Makedonien."
"Till stor del bottnar
omvärldens misslyckande i oförmågan att hantera
krisen som tre distinkta problem: a) UCK:s militära offensiv,
b) Makedoniens konstitution och kraven på en binationell
stat, samt c) frågan om eventuell diskriminering av den
albanska befolkningen. Även om de hör samman sociologiskt,
är det i folkrättslig och politisk mening fråga
om skilda storheter som bör hållas isär.
Ett avgörande misstag var oviljan att ingripa medan det ännu
fanns tid. Det borde ha varit möjligt att stänga gränsen
mot Makedonien, förstöra baser och träningsläger
i Kosovo, konfiskera vapen, förnödenheter och pengar,
samt om så krävdes genomföra begränsade aktioner
i Makedonien, ett land som ingår i Partnerskap för
fred. En klar markering av att man helt enkelt inte tolererar
våld och verkligen slår vakt om Makedoniens territoriella
integritet hade kunnat
vända utvecklingen..."
"Genom sin undfallenhet mot gerillan och oförmåga att diskutera situationen i principiella termer har omvärlden endast förlängt konflikten och försvårat en fredlig lösning.
Det finns skäl att
vara pessimistisk, eftersom ett slut på kriget i Makedonien
förutsätter en drastisk förändring av situationen
i Kosovo. Om inte UCK tillåtits spela sin destruktiva roll
hade det som nu sker i Makedonien aldrig inträffat. Det råder
inga tvivel om att UCK-gerillan, omvandlad till Kosovos skyddskår
(KPC), varit direkt inblandad i Makedonien. Officerare och en
stor del av manskapet kommer från KPC/UCK och operationerna
har letts av
general Cekus närmaste män. Att personal avlönad
av FN angriper ett grannland medan omvärlden förblir
passiv är bortom allt förnuft.
Det enda rimliga vore att upplösa KPC och arrestera dess ledare. Om USA inte förmår detta och Europa fortsätter att tiga, riskerar vi att bli medansvariga till en humanitär och moralisk katastrof."
|