Västerhaninge, den 14.10.2001.
Till
PREMIAIR
Tre gånger har jag hittills rest med Premiair, och mina erfarenheter är goda. Det har förekommit förseningar, men som resenär har jag därvid känt mig kompenserad från företaget.
Vid ett tillfälle, vid min Laos-resa våren 2000 (destination Bangkok), fick jag känna hur Premiair-personalen tog ansvar för oss resenärer även på ett annat sätt. Bakom mig satt två personer som var litet stökiga. De drack mer än de borde och envisades med att röka både där de satt och senare även på flygplanstoaletten.
Personal ingrepp då resolut och sade ifrån. Det blev mycket bortförklaringar och en utdragen munhuggning, men personalen visade den yttersta bestämdhet. Det var väldigt nära att en av männen - en blond svensk i 25-årsåldern - hade lämnats kvar i Bahrein efter mellanlandningen där.
Som resenär framförde jag ett tack till personalen när jag gick av planet. Härmed vill jag på nytt framföra mitt tack - till hela Premiair. Det handlar ju om en policy från företagets sida, och som resenär uppskattar man den.
Anledningen är som, framgått av både TV-program och tidningsartiklar, uppenbar. Det handlar om flygsäkerhet. Alltfler incidenter har inträffat på flygplan i luften, med oregerliga passagerare. En lärdom av gjorda erfarenheter är att personal ska iakttaga vaksamhet på ett tidigt stadium. Det gäller att redan innan planet hunnit lyfta upptäcka tendenser hos passagerare att uppträda obalanserat. Vägran att åtlyda anvisningar från personal måste tas som tydliga varningssignaler.
En normal flygpassagare har ingen svårighet att underkasta sig gällande ordningsföreskrifter. Skulle någon uppleva det som en olägenhet så är det ändå att "pris" man mer än gärna betalar i utbyte mot att kunna känna trygghet i resan. Jag är övertygad om att jag här talar för en överväldigande majoritet av Premiairs kunder.
BAKGRUNDEN TILL detta brev är naturligtvis mediauppmärksamheten i kväll kring en incident där tre personer sattes av ett Premiairplan före start, då de vägrat att intaga sin sittplatser i planet på personals uppmaning. I samtliga nyhetsprogram i TV har detta slagits upp stort, och vinklats som utslag av etnisk diskriminering: männen var nämligen av arabiskt ursprung.
Om den blonde svensken på min resa satts av i Bahrein hade det knappast givit några rubriker i media, men här blir det alltså fullt pådrag. Logiken i denna kampanj är att flygbolagen inte ska kunna hävda säkerhetsaspekter med full kraft om de som stökar har utländsk bakgrund.
Med detta brev vill jag bara vädja till Premiair att inte falla undan för media.
För kännedom till nyhetsredaktionerna på TV 1, 2, 3 och 4.
|