Annonser i DN

Till
Hans Bergström
DAGENS NYHETER

DN säger alltså i dagsläget nej till varje annons från Sverigedemokraterna. Detta med hänvisning till partiets hållning beträffande utomeuropeiska adoptioner.

Är detta verkligen något mer än ett svepskäl? Är det i själva verket inte så, att ni vägrar ta in annonser från varje organisation som vill minska invandringen till Sverige?

Våren 1996 ville föreningen Blågula Frågor i Dagens Nyheter få in en liten annons under rubriken "Tillhör du DEN TYSTA(DE) MAJORITETEN?" .

Det såg inte ut att vara några problem, förrän fyra dagar före det tänkta publiceringsdatumet. Då hörde DN av sig och sade tvärt nej. Någon motivering gick inte att få.

Denna gång gör ni er ändå besväret att försöka motivera ert nej. Hur ska det tolkas?

Om Blågula Frågor nu på nytt vänder sig till DN om att få in sin tidigare refuserade annons - kommer det åter att bli nej? Kan BGF denna gång få en motivering?

Västerhaninge, den 12/8 2002

Jan Milld
redaktör för Blågula Frågor


PS: Notera även kommentaren från Sverigedemokraterna kring utomeuropeiska adoptioner:

"Dagens Nyheter säger nej till att publicera annonsen 'Vi har ansikten!' från Sverigedemokraterna. Redaktör Hans Bergström motiverar tidningens vägran med att partiet har 'rasistiska stråk' - detta genom att motsätta sig utomeuropeiska adoptioner.

Ställningstagandet kring adoptioner är inte något centralt krav hos Sverigedemokraterna. Viktigt är vad som tas upp i partiets valmanifest.

Centralt för Sverigedemokraterna är kravet på en fungerande integration av invandrare i det svenska samhället. Det förutsätter att krav ställs på de nyanlända, om att lära sig svenska och att försörja sig själva. Det förutsätter också att invandringen minskas och blir bättre kontrollerad..

Därmed inte sagt annat än att SD:s linje beträffande utomeuropeiska adoptioner kan försvaras! Det krävs ingen större fantasi för att inse vilka problem som kan följa med sådana.

Redan vanliga adoptioner kan resultera i identitetsproblem och psykiska påfrestningar. Detta blir självfallet mer påtagligt då barnet utseendemässigt avviker från föräldrarna. Denna utseendeskillnad blir till en konstant påminnelse, för både individen själv och omvärlden, att de vuxna som barnet bor hos inte är dess biologiska föräldrar.

Erfarenheterna har också visat att problem ofta följer vid utomeuropeiska adoptioner. Som nyligen framgått av två TV-filmer är t ex självmordsbenägenhet högre och drogmissbruk vanligare bland dessa adopterade.

Det finns alltså helt rationella skäl, vilande på humanistiska grundvärderingar, att ställa sig kritisk till denna typ av adoptioner. Dagens Nyheter har en tunn motivering till att vägra ta in annonser från Sverigedemokraterna.

Partiet går nu vidare med sin annons 'Vi har ansikten!' till dagstidningar som företräder en annan demokratiuppfattning än DN."


  Startsidan, Jan Millds hemsida