Nu
finns "vi"!
Vi
svenskar existerar inte längre, eftersom det inte finns något
"vi och dom".
Så
har ju det politiskt korrekta budskapet lydit på sistone
- t.ex. när TV2:s kulturchef
Ozan Sunar vill hindra den svenska allmänheten
at få ta del av den senaste Brå-undersökningen
om brottslighet bland personer med utländsk bakgrund i Sverige.
I
Aftonbladets gratistidning "Punkt.se" den 29/8 -07 -
som uppenbarligen vänder sig till unga storstadsmänniskor
på språng - möts vi av ett motsatt besked. I
sin krönika talar Jennie
Dielemans återkommande om just ett "vi".
Vad
Dielemans funnit viktigt att skriva om är serien Tintin och
en nyutgåva av denna från 1930, där det finns
en framställning av afrikaner som inte stämmer med dagens.
Dielemans
skriver:
"Tintin
i Kongo är självklart rasistisk. Så det stänker
om det."
Och
det är inte bara denna serie som det är fel på.
Framförallt är det fel på oss svenskar.
"...
vi i Sverige går omkring med en sån
fantastisk förvirrad självgodhet. Vi tror
nämligen - på fullaste allvar - att vi inte bara har
dealat med vårt förflutna. Vi upplever
inte ens att vi har nåt egentligt förflutet att deala
med."
Här
får Dielemans synpunkter en extra tyngd - hon är uppenbarligen
bevandrad i utländska språk. Något som höjer
henne inte bara över många av tidningens läsare,
utan också över de bondläppar som tidigare utgjorde
svenska folket.
Klart
är att vi enligt henne har en
historia att skämmas över:
"Som
om inte hela vår världsbild har formats
av idéer om raser och folkkaraktärer och den egna
civilisationens förträfflighet. Och när dealade
vi med den? När vi tog
bort de värsta idéerna om negrers underlägsenhet
i skolböckerna på 60-talet? Please."
"... finns alltså inställningen att eftersom vi
nu skriver 2007, så känner varenda unge till sanningen
om kolonialväldet, och vi har gått
till botten med de idéer som föregick slavexpeditioner,
människoslakt och kolonial utsugning.
Jorå
satteh ... jag säger tjena."
Min
reflexion blir ändå denna: finns ingen saklig grund
för uppfattningen att européer nått längre
i civilisation och tekniska framsteg än afrikaner? Hur många
kända uppfinnare
är födda i Afrika?
När
det gäller kolonialvälde kontra självständighet
så är bilden inte så självklart svart-vit
som Dielemans påskiner. Tag bara Zimbabwe.
Om Ian Smith levde idag och folket där fick välja
mellan honom och Robert Mugabe, då skulle Smith
förmodligen vinna en jordskredsseger.
Och
tag slavhandeln. Det var inte en verksamhet, enbart kopplad till
rastillhörighet. Kring 1600-talet blev någon miljon
vita européer bortrövade som slavar av arabiska sjörövarfartyg.
Beträffande den "klassiska" slavhandeln, från
Afrika till Amerika, var det afrikaner som medverkade i det första
handelsledet. Svenskar, däremot, fanns inte med i något
led, i varje fall inte i nämnvärd omfattning.
Men
visst var både kolonialismen och slavhandeln ett elände!
•
Det
är fel att kolonisera andra länder. Varje folk har rätten
till sitt eget land!
•
Lika
fel är det att förslava människor. Envar har rätt
till frihet, trygghet och självbestämmande.
Detta
gäller även i de fall då övergreppen sker
under godhetens banér. Här
finns mycket att "deala" med för svenska journalister!
PS:
Jennie
Dielemans favoritprogram i radion heter - kanske inte helt oväntat
- "Konflikt".
Ett mer militant politiskt korrekt radioprogram är svårt
att finna!
Patrasket
minglar
Pridefestivalen
blev även i år en manifestation av enighet, över
alla gränser, nästan.
Ur
SvD
den
21/8 -07:
"Vad
kallar man ett flera kilometer långt dansande demonstrationståg
där präster skyltar med bibelcitat om att kärleken
är störst, ett par barbröstade tjejer skanderar
ramsor om tolerans tillsammans med mer konventionellt stadsmässigt
klädda män, kvinnor och barn från hela Sverige?
Ett evenemang där leende uniformerade poliser marscherar
i allians med svartklädda och maskerade - dagen till ära
visserligen uppiffade med detaljer i regnbågsfärger
- aktivister från AFA, Antifascistisk aktion?
'Pridefestivalens
traditionsenliga avslutning', lyder det officiella svaret. Jätteparaden
gick från Humlegården till Tantolunden, med över
en halv miljon åskådare i solskenet längs vägen."
.
"Patrask" - hårt
ord?
Sedan
kom överfallet på Kinnunen
Ur
Eskilstuna-Kuriren
den 18/8 -07:
"Det
handlar om ett fysiskt angrepp på en nära anhörig
till en av ledarna i ett relativt etablerat parti. Sverigedemokraterna
är invalda i hälften av landets kommunfullmäktige.
Överfallet var ingen impulshandling utan måste ha planerats
noga. Det tillsammans med förövarnas brutalitet gör
angreppet till en av de värsta politiska våldshandlingarna
- kanske den värsta - sedan mordet på Anna Lindh.
Ändå
sker inga protester och markeringar från de andra partierna.
Det är kusligt tyst. Tyvärr följer det ett mönster.
Ytterst sällan markerar riksdagspartierna mot de hot och
det våld som riktas mot sverigedemokrater. Tystnaden etablerar
en norm - det politiska våldet får en frizon. Sverigedemokrater
blir lovligt villebråd.
Här finns även en skev syn på förövaren.
De autonoma grupperna på den socialistiska kanten gör
ingen hemlighet av sitt förakt mot demokratin. De underkänner
det parlamentariska systemet och glorifierar våldet. Ändå
är etablissemanget delat i sin syn på denna rörelse.
De autonomas uttalade mål att bekämpa högerextremism
möts av tyst sympati. Exempelvis tilläts nätverket
Afa delta i Pride-paraden med sina klassiska attribut - svarta
fanor och rånarhuvor.
På
landets ledarsidor är hälsotillståndet betydligt
bättre. I går fördömde ett antal tidningar,
från hela det politiska fältet, överfallet mot
Kinnunens sambo. Men inte heller här är linjen helt
rak. Flertalet tidningar passade på att markera mot sverigedemokraterna.
Här och där påpekades att våldet bara gynnar
partiet.
Politisk
strid mot sverigedemokrater har sin tid. Den är inte nu.
Onsdagens överfall är ett angrepp på det öppna
samhället, på alla demokrater - liksom attackerna mot
domare i Migrationsdomstolen tidigare i sommar var det. Våldet
är fel i absolut mening, inte på grund av dess möjliga
inverkan på partisympatierna."
Och
tystnaden från Reinfelt & Co - patrasket!!!
kan
ord bli för hård i detta sammanhang
mitt
förakt är totalt mot den mannen!
limbo....
och
de andra
Jfr
media: hur det kan inverska på SD-sympatier
kan
det sägas ytdligare, likgiltigheten!
Hur
kom våra massmedia att befolkas av sådant patrask?
Anti-integration
När
jag började engagera mig i invandringsfrågan hade jag
en välvillig och aningen naiv inställning. Jag utgick
ifrån att vi hade en dubbel utmaning,
som det gällde att finna en klok och konstruktiv lösning
på, som alla parter kunde sluta upp bakom.
Den
dubbla utmaningen bestod i att:
a)
hjälpa människor som behövde få
skydd undan förföljelse
b)
se till att de som kom till Sverige smälte in så
smidigt som möjligt.
I
den utsträckning som det senare lyckades skulle vi kunna
ta emot fler. Det låg också ett värde i sig att
undgå sociala påfrestningar och konflikter.
Nu
har jag tvingats konstatera, att detta inte är en strävan
som jag kan få stöd för från de politiskt
korrekta. De vill få hit så många utlänningar
som möjligt från andra kulturer och i den mån
detta kan generera kränkningar och förtryck mot svenskar
verkar det uppfattas närmast som ett bonus.
Det
är ju så man i praktiken agerar!
Ett
utslag av detta agerande är - som jag tagit upp nu i ett
antal kommentarer - är hur man lär upp invandrare att
på olika sätt häckla oss svenskar.
Ytterligare
ett exempel i raden utgör här Devrim Mavi,
f.d. talesperson för Feministiskt Initiativ. I
SvD den 12/6 -07 har hon en Brännpunktsartikel där
hon driver en tes om hur fel Per Albins idé om ett svenskt
"folkhem" var:
"Det
folkhemsbegrepp som var svensk statsideologi under 1900-talet
var en ideologisk konstruktion. Folket var 'det svenska folket'
och det 'goda hemmet' den heterosexuella, arbetande, fogliga kärnfamiljen.
Men en kritik av folkhemmet måste inte vara en kritik av
välfärdsstaten..."
De
politiskt korrekta sätter nu högt upp på sin dagordning
att driva tesen att det inte finns något svenskt folk -
folkhemstanken ska ge associationer till Hitlers gaskammare.
Diskussionen
i sak kan därför vara värd att ta, men det får
bli en annan gång. Vad jag här fäster mig vid
är just detta faktum att Devrim Mavi, som invandrat till
Sverige från Turkiet, väljer att medverka i denna propaganda
mot oss svenskar.
I
pk-kretsar används gärna ordet "empati".
Om jag ska försöka leva mig in i en tänkt situation,
där jag själv hade flytt till ett land, som räddat
mig undan förföljelse - hur skulle jag då känna,
hur skulle jag vilja agera?
Rimligen
skulle jag bemöda mig om att så litet som möjligt
utgöra ett problem eller irritationsmoment i det land som
tagit emot mig. Inte bara skulle jag försöka försörja
mig själv och respektera gällande lagar, jag skulle
- om jag alls engagerade mig politiskt och deltog i offentlig
debatt - hålla mig på "fast mark".
Något
som jag absolut skulle undvika vore allt som har med invandring
att göra, eller kritisk utvärdering av det mottagande
folkets historia. Detta skulle jag lämna till värdfolket
att självt hantera.
Här
finns två underligheter:
1.
att det svenska etablissemanget uppmuntrar invandrare
till denna provocerande hållning mot oss svenskar
2.
att det finns invandrare som s.a.s. nappar, som inte har egna
spärrar mot ett sådant agerande.
Hatimport
Makthavarna
kan jonglera som de vill med begreppen,
men i praktiken är våldsbrott, präglade av hat
mot svenskar, väsentligt vanligare än sådana brott
i omvänd riktning.
Dessvärre
skolas många invandrare in i ett förakt för svenskar,
dels genom det sanslösa bidragsregnet, dels genom allt kampanjande
mot svenskars förmenta "främlingsfientlighet".
Vi får därigenom raka motsatsen till assimilering,
eller ens integration.
Hat
kan också drabba andra grupper än etniska svenskar.
Jag tänker på importen av alla araber, som bär
med sig ett hat mot inte bara staten Israel och dess politik,
utan ibland även ett hat mot
judar i allmänhet. Yttringar av detta tycks på
sistone ha blivit allt vanligare.
Nabila
Abdul Fattah har förmodligen svårt att "tycka
synd om" de drabbade.
Inte
ensam
Nabila
Abdul Fattah är alltså inte ensam. Hon är
bara en av många, många unga invandrare som lärt
sig att intaga en svenskfientlig hållning, som får
möjlighet att breda ut sig och som möter uppskattning
från de politiskt korrekta.
Jag
tänker närmast på Laila Naraghi, som
var väldigt nära att väljas till ny ordförande
för SSU.
SSU
har ju, i likhet med "Ung Vänster", utmärkt
sig för ett omfattande bidragsfusk. Inom SSU tycks Laila
Naraghi, som ordförande i Kalmardistriktet, ha varit något
av en rekordhållare.
Ur
Metro den 1/8 -07:
"I
en artikel i Barometern berättade hon stolt att antalet medlemmar
ökat med 30 procent sedan hon tog över. I en
bidragsansökan angav hon antalet medlemmar till 1.161. I
själva verket fanns bara 93 betalande."
"Som
Metro i går kunde berätta tvingades SSU-distriktet
för två år sedan att betala tillbaka över
400.000 kronor i felaktiga bidrag.
-
Fusket var mycket organiserat, men väldigt lätt att
avslöja. Det var ju bara att läsa budgeten. Där
framgår det, svart på vitt, att Naraghi ljög,.."
Första
gången jag hörde talas om Laila Naraghi var i samband
med Första Maj i år. Naraghi hade då varit talare
och utgjutit sig över svenskarnas - enligt hennes förmenande
- utbredda "rasism". Vilket lydigt applåderades
av svenskarna i publiken.
Lika
värde?
Hur
kommer det sig att stora dagstidningar tillhandahåller egna
kolumner för invandrare
med värderingar som går helt på tvärs med
de värderingar som byggt upp vår svenska demokrati?
Påbjudet
är ju "mångfald". Man nöjer sig då
inte med att olika maträtter, klädstilar och musiksmak
ska samsas sida vid sida. Även olika kulturer i bemärkelsen
verklighetsuppfattningar och värderingar ska samsas.
Massmedia
ska tillhandahålla s.a.s. ett smörgåsbord av
olika idéer och åsikter. Ingen åsikt får
diskrimineras, det vore kränkande.
Kanske
upplevs detta även stå i samklang med tanken bakom
presstödet (över en halv miljard kronor om året),
om pluralism och värnandet av att många olika röster
får komma till tals.
Jag
anar här ett synsätt där man gått från
tesen om "alla människors lika värde"
till "alla värderingars lika
värde".
En
an' är så god som en an'. Jämlikhet.
För
eller emot förföljelse av oliktänkande? Försvar
av hot och repressalier som metod inom politik? Det är blir
likvärdigt, och likgiltigt.
Ett
uppenbart undantag finns dock i denna strävan efter
pluralism och mångfald.
Det
finns en åsiktsriktning som faller helt utanför
ramarna av anständighet, som inte anses "rumsren".
Och som därför inte kan ges utrymme i svenska
massmedia.
Det
är att vi
ska vara rädda
om Sverige.
Opinionsarbetare
Fallet
Nabila Abdul Fattah visar hur
den antidemokratiska effekten av invandringen blir dubbel.
1.
Import av antidemokrater
Fattah
utgör bara ett exempel i mängden på hur den förda
invandringspolitiken utgör en import
av personer med antidemokratiska hållningar.
Hon
är ju på intet sätt ensam om att ha tagit med
sig just den typ av värderingar som gjort förhållandena
i respektive hemland så outhärdliga, att man tvingades
på flykt och söka asyl i Sverige.
(I
verkligheten har naturligtvis svensk välfärd och möjligheten
att få ett eget bankomatkort också viss betydelse
- men det bortser jag här från, för resonemangets
skull.)
Men
det stannar ju inte här, vid denna åsiktsimport i sig.
2.
Propaganda mot demokrati
Ovanpå
detta ger man flera av sådana antidemokrater tillgång
till eget
utrymme i massmedia på riksnivå, för
att sprida
sina uppfattningar även till svenskar.
Äldre
svenskar, som redan vid unga år danats i demokratiskt tänkande,
har Fattah & Co förmodligen svårt att övertyga
med sin propaganda. Det är som bekant "svårt
att lära gamla hundar sitta".
Beträffande
yngre svenskar är jag inte lika säker på att de
är immuna mot våldsideologier. De stenkastande och
hotsprayande anarkofascister som Fattah applåderar utgörs
ju till stor del av svenska medelklassungdomar.
Svensk
vänster gör idag verkligen skäl för beteckningen
"tokvänster".
Som
Svante
Nordin skrev i Sydsvenskan den 5/8 -07:
"Finns
inget botemedel mot religiös fanatism? Jo, ett - upplysning.
Till
de mest förbluffande och nedslående inslagen i de senaste
decenniernas intellektuella utveckling hör den europeiska
vänsterns övergivande av upplysningen.
Den
gamla vänstern med sina fel och tokerier, som ingalunda kan
förnekas, hade dock förtjänsten att tro på
upplysning och framsteg. Den nya vänster som vuxit fram sedan
åttiotalet lever på att bekämpa upplysningen
och dess ideal - förnuft, vetenskap, utveckling, universella
moraliska ideal. Det upplysta västerländska förnuftet
identifieras med förtryck och repression.
Tokigare
kan det inte gärna bli. Den nya tokvänstern är
galnare än den gamla."
Mot
våld
Det
finns alltså våldsanvändning som Nabila Abdul
Fattah är motståndare till. Nu
börjar jag ana vad hon i själva verket syftar på,
när hon skriver att "inte
allt våld är nödvändigt".
Nabila
tillhör ju den kategori människor i Sverige som inte
bara får eget utrymme i massmedia utan också blir
beprisad. Nabila blev således mottagare av Björn-
Afzelius-priset för
något år sedan.
Juryns
motivering löd: "För
att med hjälp av musiken och orden ha haft modet
att korsa såväl nationella och språkliga
som mentala och sociala gränser."
Nabilas
Metrokolumn den
2 augusti 2007
får
väl ses som ett utslag av detta mod.
Men
belöningen i form av Afzeliuspriset sprider samtidigt ljus
över vad Nabila mer exakt kan ha syftat på, när
hon skrev att det finns våld som hon tar avstånd från.
Pristagare
år 1999 var två journalister. De belönades för
sin TV-granskning av polisens insatser under Göteborgskravallerna.
Vad
som där inträffade var ju att AFA-iter gick bärsärkagång
utmed stora avenyn i staden och slog sönder allt de kom över.
De försökte också fysiskt mosa ett antal poliser,
genom att kasta gasten på dem.
I
sitt försök att freda sig avlossade några poliser
vid ett tillfälle sina pistoler, varvid en ung man - son
till en läkare - skadades.
TV-granskningen
gällde om polisens våld kunde anses vara försvarligt.
Det fann man naturligtvis, att det inte var.
Så
vad menar Nabila Abdul Fattah? I Göteborgsfallet lär
hon inte ha svårt att fördöma polisens våld.
Det är också sannolikt att hon finner stenkastandet
från "antifascisterna" OK.
Nabila
är nog motståndare till varje form av våldsanvändning
från polisens sida. Ja, frågan är om hon anser
att Sverige överhuvudtaget bör ha någon polismakt.
Den sätter ju ibland hinder i vägen för AFA:s
arbete.
Våldsarbetare
Nabila
Abdul Fattah skriver också att hon tycker att "inte
allt våld är nödvändigt".
Hon
förklarar sig inte närmare, men möjligen betyder
det ändå att hon tycker att "mycket våld
är nödvändigt", eller att rentav "nästan
allt våld är nödvändigt". I varje
fall lär det betyda att hon tycker att "visst
våld är nödvändigt".
Vad
hon lämnar läsarna i okunnighet om är i
vilka situationer som våld är nödvändigt
och i vilka situationer som det inte är det.
Eller
om vissa personer och grupper har större rätt
att använda våld än andra.
Har
t ex Hells Angels och Bandidos den rätten? Själva anser
de sig förvisso ha den rätten, men vad tycker Nabila?
Håller hon med dem?
Klart
är också att MC-gängen, liksom andra kriminella
nätverk, i praktiken använder våld. Inte alltid
- bara när de finner det nödvändigt,
för att kunna driva igenom sin vilja.
Är
det så som även Nabila ser saken? Våld är
OK,
men bara när det behövs? Onödigt våld kan
hon fördöma.
Parallellen
mellan det våld som Nabila applåderar - mot migrationsdomare
och myndighetspersoner som inte fattar rätt beslut beträffande
utlänningar i Sverige - och det våld som maffianätverken
tillämpar - med hot som skrämmer vittnen från
att minnas - är ju uppenbar.
I
båda fallen handlar det om att välta rättssamhället
över ända.
Dessvärre
är man på god väg att lyckas.
Som
i Mellanöstern
Det
ligger en paradox i den massinvandring till Sverige från
diverse diktaturer och förtryckarsamhällen, som nu pågått
i mer än två decennier.
Åtminstone
om man ska utgå från den officiella retoriken så
rör det sig om flyktingar, de söker skydd. Till Sverige
har de sökt sig därför att vi har en demokrati
och ett väl fungerande samhälle.
Tidigt
stod klart för mig att de som kom var s.a.s. barn av sin
tid och av sitt land. De medförde många av de attityder
och värderingar som just skapat sådant elände
i deras hemländer.
Resultatet
av en tillräckligt omfattande invandring av sådana
personer skulle i längden, befarade jag, kunna bli att Sverige
blir alltmer likt de samhällen som tvingat människor
på flykt.
Det
kan låta drastiskt. Inte desto mindre får jag här
medhåll i Metro den 3/8 -07. Kolumnisten Nabila
Abdul Fattah skriver där - uppenbarligen med gillande
- att vi i Sverige nu fått "samma terror" som
i Irak.
Temat
i hennes kolumn är AFA-attentaten mot en migrationsdomares
hem, därför att han i sitt arbete medverkat till ett
beslut som de unga rättrådiga inom AFA inte ansåg
sig kunna acceptera: en irakier skulle skickas hem.
Nabila
Abdul Fattahs infallsvinkel var att "Det är
svårt att tycka synd om domaren".
Hon
har således missat kärnan i vad som inträffat.
Man
kan tycka vad man vill om innebörden av det domstolsbeslut
som fattats, i detta eller i andra fall, men idén med rättssamhället
är att vi har
a)
lagar, gällande lika för alla
b)
domstolar som uttolkar lagarna.
Logiken
i AFA-attentatet blir ju att domarna ska ta hänsyn till vad
som kan leda till obehag för deras personliga del när
de fattar beslut. Då får vi knappast en typ av domstolar
som hör till en fungerande demokrati.
Det
var de politiskt korrekta som drev fram detta - dyrbara! - system
med domstolsprövning i asylärenden. Nu visar det sig,
att när besluten går dem emot, då kan schackbrädet
kastas över ända.
Om
det finns bara en typ av beslut som kan accepteras, då kan
vi avskaffa domstolsprövningen och spara en hel del pengar.
Men
i andra änden kan det förstås bli väldigt
kostsamt med en än mer okontrollerad invandring.
Sergels
Torg i juli 2007,
efter
framgångar för det irakiska fotbollslandslaget.
En
iskall vindpust
1997
är ett märkesår för Blågula frågor.
Det
var då som Anders Sundholms och mitt namn sattes upp på
webbsidan "World Antisemitism report". Det
omsörjdes av Stéphane
Bruchfeld.
När
vi frågade honom om orsaken blev svaret att vi talat om
en "mediadiktatur" och att massmedia i Sverige fungerar
som en ockupationsmakt.
Här
var Bruchfeld steget före oss. Han förutsatte att massmedia
i Sverige dominerades av judar. Det var uppenbarligen sant, men
inget som vi då var riktigt medvetna om.
Bruchfeld
påstod dock inte att vi var antisemiter. Ändå
vägrade han att plocka bort våra namn från listan.
Uppenbarligen
har listningen fungerat som en svartlistning:
Sedan 1997 har det visat sig helt omöjligt för mig att
få in en debattartikel
i någon större dagstidning. Det är inte ens givet
att jag får svar på brev när jag skriver till
politiker
eller myndigheter.
Nu
är man igång i igen, och denna gång har man plockat
fram ett grövre artilleri.
Det
finns en webbsida som heter "Icevikings blogspot".
Längst ned på sidan framgår att den ingår
i en "webring", försedd med en israelisk flagga
och en text om "truth in the Middle East".
Där
har man nu en text
om mig, under en rubrik om att jag är en "holocaust
denier", dvs en "förintelseförnekare"
(vad det nu exakt innebär!) . Texten är på både
svenska och engelska.
Fokus
ligger på något som jag skrev på min hemsida
för över ett år sedan, under "Millt sagt":
"Två domar".
Jag
reagerar där över domen i Österrike mot David Irving,
med följande rader:
"Redan
en fängelsedom på grundval av åsikter eller påpekande
av fakta (eller frånvaro av fakta) är naturligtvis
helt absurd. Demokrati bygger ... på att medborgarna står
ut med att ta del av även sådant som de inte gillar.
Bakom
begreppet 'förintelseförnekare' ligger ett paket av
föreställningar som måste accepteras och där
inte ens detaljer får ställas under diskussion. I paketet
ingår siffran 6 miljoner - så många judar mördades
av nazisterna. Från början hävdades dock att det
var 4 miljoner som avrättades i bara Auschwitz, därefter
har officiella siffror för Auschwitz reducerats med 2-3 miljoner.
Säger inte enkel matematik att då även totalsiffran
på 6 miljoner i motsvarande grad måste ändras?"
I
kolumnen skrev jag också:
"Det
saknas teknisk bevisning beträffande förekomsten av
gaskamrar, vad som nu finns i Auschwitz är byggt efter kriget.
Historieskrivningen i detta sammanhang bygger helt på vittnesuppgifter."
Detta
senare var möjligen oförsiktigt att skriva, för
egentligen har jag inte ägnat denna fråga ett så
stort intresse att jag med säkerhet vet. Å andra sidan:
finns det någon som hävdar att de anläggningar
som nu finns att beskåda för turister i Auschwitz är
byggda före kriget?
I
så fall backar jag på det påståendet -
det är inte en fråga jag vill ta strid på. Jag
ser överhuvudtaget inte detta som en fråga att idag
- mer än 60 år efter andra världskrigets slut
- sätta högt upp på dagordningen.
För
mig är det dagens problem - och de är stora! - i Sverige
såväl som i världen i övrigt, som förtjänar
uppmärksamhet.
Men
vad som provocerar mig är denna antiitellektualism
och detta krav på
underkastelse, genom avgivande av en trosbekännelse.
Oavsett
hur många judar det var som dog under andra världskriget
och oavsett på vilket sätt som detta skedde, så
anser jag att det var hemskt. Detsamma gäller 20 miljoner
ryssars död.
Det
viktiga är att vi fortsättningsvis försöker
undvika att fler judar behöver sätta livet till. Liksom
att ryssar, palestinier eller andra människor behöver
göra det.
Jag
tillhör ju dem som hyllar principen om alla
människors lika värde...
Varför
kommer detta påhopp på mig just nu?
Kan
det ha att göra med lanseringen av
"Sveriges Fria Radio"? Befarar man att denna
dissidentverksamhet ska komma att växa till något som
kan hota mediadiktaturen i Sverige?