Snapphanar
Det
var med förväntningar jag såg fram emot
SVT:s serie "Snapphanar". Det visade sig vara
falska förväntningar. Fångad
av ett förnyat historieintresse,
efter att ha läst Herman Lindqvists bokserie "Historien
om Sverige", såg jag fram emot att få
lära mig mer om Skåne under denna tid.
Det
blev ju ett antiklimax. Vad som bjöds var en massa
pajaserier. En sagofilm för barn.
Ungefär
som när jag i min ungdom ville sluka allt som hade
anknytning till andra världskriget. Gick således
för att se filmen "Det våras för
Hitler".
Chocken
blev dubbel. Inte bara fick jag se en helt annan typ
av film än vad jag gått dit för att
se. Man skojade dessutom kring något som jag fann
alltför allvarligt för att kunna skämt.
Nåväl,
hur grym Hitler än var kunde han inte överträffa
den svenske kungen Karl XI.
Som
kompensation för sin pajasserie följde SVT
upp med en dokumentär kring temat snapphanar. En
bättre dokumentär har jag nog aldrig sett.
Den var seriös, allsidig och gav nya insikter:
•
Öresundstullens roll för att Skåne skulle
bli svenskt -den fick dåtidens stormakter att
vilja göra Öresund till internationellt vatten.
•
danskarnas egna misstag, genom att först tillåta
fri plundring efter intagandet av Kristianstad, sedan
skövla Skåne vid sitt återtåg
- detta underlättade ju en opinionssvängning
och försvenskning.
Samtidigt
var det smärtsamt, ja deprimerande, att få
klarhet i vilka raffinerade grymheter som begicks av
svenska soldater på denna tid, mot vad man stämplat
som "snapphanar".
Hur
förklara denna brutalitet?
•
En faktor var det hat som byggts upp mellan danskar
och svenskar under en längre tid. Båda sidor
hade vid flera tillfällen gjort förödande
räder in på det andra landets territorium.
Man hade bränt, mördat och skövlat, så
mycket man bara förmådde. År efter
år hade civilbefolkningen terroriserats, på
båda sidor gränsen.
•
En annan faktor var decennierna av nästan oavbrutet
krigande
för den svenska armén, alltsedan inträdet
i 30-åriga kriget. I decennium efter decennium
hade pågått en brutalisering, där våldet
var en självklar del av vardagen. Man lärde
sig ett "hantverk" och blev s.a.s. virtuoser
på området.
•
Möjligen spelar även Karl XI:s personlighet
och egna (svåra) erfarenheter en roll.
Ordet "snapphane" var ett nedsättande
epitet, ett skällsord. Det leder över till
an annan, on helt aktuell, aspekt.
Jag
läste just i SD-Kuriren nr 70, en artikel av Mattias
Karlsson, "De intolerantas intolerans".
MK noterar vilka tillmälen som använts av
politiker och media mot sverigedemokrater efter valet:
"bruna löss", "ohyra", osv.
Karlsson
citerar ur en uppsats vid sociologiska institutionen,
Lund Universitet, "Varför
blir människor massmördare?":
"Avhumanisering
är antagligen nödvändigt i verkställandet
av ett folkmord. I och med detta berövas offren
sitt människovärde. Kelman och Hamilton menar
att avhumaniseringen sker i två steg.
-
Först berövas offret sin identitet genom att
man refererar till en viss kategori.
-
Det andra steget är att man exkluderar denna kategori
från den mänskliga gemenskapen.
En
vietnames blir degraderad till 'gook', en tutsi blir
till en 'kackerlacka', liksom en jude inte längre
betraktas som en människa utan förvandlas
till en 'råtta' eller 'ohyra'. Denna degradering
medför ett indragande av de mänskliga skyldigheterna
gentemot offren, 'ohyran behandlas hur som helst'. När
väl de moraliska skyldigheterna inte längre
existerar ligger vägen i princip öppen för
folkmord."
Mattias
Karlsson avslutar sin artikel med tre "funderingar":
"1.
När politiska och massmediala förebilder sänder
ut den här typen av signaler är det då
särskilt märkligt att förvirrade ungdomar
på den extrema vänsterkanten uppfattar det
som fullkomligt legitimt att förfölja och
skada
sverigedemokrater?
2.
Kan det verkligen vara så att det inte finns något
samband mellan att stora delar av den styrande eliten
betraktar oss sverigedemokrater som ännu inte utrotad
ohyra och att man inte lyft ett finger för att
stoppa AFA:s attacker
mot oss?
3.
Är det inte vansinnigt ironiskt att de människor
som tänker på sina meningsmotståndare
som löss och ohyra motiverar detta med att vi har
'en fruktansvärd människosyn'?"
Jag
kan inte annat än instämma!
Senapsgas
"Analys & Kritik"
heter ett alster på webben, enligt uppgift finns
den även som tidskrift i tryckt form. A&K är
intressant på mer än ett
sätt.
Av
programförklaringen att döma lämnas inget
övrigt att önska, utifrån mina politiska
grundvärderingar.
A&K
säger sig vilja värna bl.a.
•
Nationalstaten och nationell suveränitet
• Medborgarskapstanken
• Den demokratiska rättsstaten
• Den industriella välfärdsstaten
• Folkbildning...
A&K
säger sig vilja motverka bl.a.
• Globalisering och nykolonialism
• Utvecklingen av EU till en överstatlig
statsbildning
• Nyliberalism och den konservativa revolutionen
• Nationalsocialism, fascism, rasism och antisemitism
• Kommunism och vänsterterrorism
• Vålds- och drogkulturen...
Ganska
heltäckande, kan synas.
Det
visar sig dock att något inte stämmer:
Med
dessa uppgivna grundvärderingar borde det väl
vara självklart att reagera mot massinvandringen
och det mångkulturella projektet, som underminerar
både demokrati och välfärd , som leder
till så mycket av droganvändning, våld
och politisk extremism.
Ändå
angriper A&K i praktiken envar, organisation eller
individ, som andas minsta kritik av av invandringen.
VIDARE
HAR programförklaringen en hel del högstämda
formuleringer i stil med: "Genom
analys, dvs. djupgående undersökning av förhållandet
mellan olika delar i en företeelse, kan problem
lösas. Genom kritik gallras förflugna tankar
bort, missuppfattningar och felaktigheter. Kritik är
en värderande granskning av förtjänster
och brister. Kritiskt tänkande och analys är
demokratins och vetenskapens livsnerv."
Efter
detta skulle man kunna förvänta sig en nivå
utöver det vanliga från A&K-texterna.
Eller åtmintone ett minium av intellektuell anständighet.
När
man skriver om min bok "Dialog
om invandringen?" får dock A&K-läsarna
veta att den utgör en "brungrön
analys" och jag "sällar
mig till":
"de italienska fascisterna som på sin tid
talade om "överbefolkningen" i Etiopien,
som fascisterna då skulle lösa med bl.a.
hjälp av senapsgas."
Som
propaganda är ju detta genialt (om nu en gång
kastat loss moraliskt). Det blir som att kräva
besked av en person: "Har
du slutat slå din fru?"
Hur
man än svarar blir det ju fel. Man kan bestrida
och vederlägga påståendet, det fastnar
ändå. I varje bemötande dras man med,
ned på en gyttjenivå.
"Analys
& kritik" fungerar som ett komplement till
Expo och lider lika litet som Expo någon brist
på resurser.
Antalet artiklar och längden på texterna
är på sitt sätt imponerande.
I
likhet med Expo angriper man invandringskritik med "guilt-by-association",
påstådda kopplingar och diverse tillmälen.
Föga
överraskande blir det från A&K till kritik
mot mig att jag "hetsar
mot" Expo.
Låt
mig ändå till mitt försvar försöka
anföra att jag aldrig försökt hindra
Expo från att vare sig hyra möteslokaler
eller på annat sätt få
ut sitt budskap.
Jag
anser nämligen som Rosa
Luxemburg:
YTTRANDEFRIHET
FINNS INTE,
om
den inte finns för meningsmotståndare.
Pragmatism
Ur
det socialdemokratiska partiprogrammet från 1920:
"Klasskampen
skall icke upphöra, förrän samhället
så omdanas, att den kapitalistiska utsugningen
helt är upphävd, klassamhället fallet
och massfattigdomen avskaffad. Detta åter kan
endast ske genom att upphäva den privatkapitalistiska
äganderätten till produktionsmedlen
och lägga den under samhällets kontroll och
besittning..."
Vid
tre tillfällen under första halvan av 1920-talet
bildade socialdemokraterna regering, men det blev minoritetsregeringar.
Utan majoritet i riksdagen fanns inga möjligheter
att driva igenom partiprogrammets krav på socialiseringar.
Det blev en utredning om saken, och därvid kom
det att stanna.
När
Per Albin Hansson 1932 bildade en ny s-regering blev
det inledningen till i stort sett oavbrutet maktinnehav
under fyra decennier. Men någon socialiseringsiver
gav man inte prov på.
Produktionsmedel
och företag skulle förstatligas eller kommunaliseras
"i all den utsträckning det var nödvändigt".
Nödvändigt
"för att taga tillvara viktiga medborgarintressen".
Politiska
åtgärder skulle dikteras av vad som befanns
vara ändamålsenligt. Socialdemokraterna
var pragmatiker.
Motsatsen
till dogmatiker och fundamentalister.
JÄMFÖR
DETTA med den nu tillträdda Reinfeldt-regeringen.
Man kan säga att den vill göras som i s-programmet
från 1920 - fast precis tvärtom!
Det
tycks vara ett självändamål
att sälja ut statliga företag.
Hur
annars förklara att man nu säljer ut även
välskötta och vinstgivande företag? Vad
finns i sak att vinna på detta, för samhället?
Vem
intressen är det som Fredrik Reinfeldt & Co
försöker ta tillvara?
Tant
Gerda
Över
en miljon svenskar emigrerade en gång västerut,
gjorde den långa resan över Atlanten. Därigenom
är det många här hemma som nu har släktingar
i USA. Själv
har jag amerikanska släktingar på både
mammas och pappas sida.
Sommaren
1962 tillbringade jag i Rockford, Illinois. Jag bodde
hos tant Gerda - halvsyster till min mamma - och hennes
man Oscar. Både Gerda och Oscar var födda
på Öland, i slutet av 1800-talet.
1962
var också det år som jag gick med i SSU.
På den tiden var jag politiskt korrekt. Förmodligen
hade jag redan lärt mig att man inte använder
ordet "neger", utan visste att säga
"svart", "färgad" eller
"afroamerikan". Säkert var att
jag förstod att dessa människor varit förtryckta
och därmed representerade godhet.
Det
var då tant Gerda chockerade mig.
Hon
var som godheten personifierad, på ett självklart
sätt, utan åthävor. När vi så
kom att tala om invånarna i ett ghettoområde
i andra änden av staden, dvs unga svarta, reagerade
tant Gerda starkt. Hela hennes kroppsspråk - ansiktsuttryck,
tonfall, kanske även något hon sade - signalerade
ett intensivt avståndstagande.
Det
här var förvirrande för mig. Hennes godhet
hade jag ju själv kunnat konstatera, den gick inte
att ta miste på. Hur kunde hon tycka så
illa om andra människor, som också var goda?
Jag kunde inte få detta att stämma!
I
själva verket var förklaringen förmodligen
enkel:
a)
tant Gerda hade kunnat ta del av otaliga nyhetsrapporter
om våld och annan brottslighet, där förövarna
var unga män från detta område.
b)
detta beteende kolliderade frontalt med tant Gerdas
egen moral, f.ö. en moral som var ganska allmän
bland de svenska emigranterna: man ska sköta
sig!
Så
slår det mig vilken indoktrinering som ligger
inbyggd i sångtexter, inte minst till ofta spelade
låtar i radion.
Fredagen
före jul spelade samma radiokanal två gånger
Elvis-låten "In the Ghetto".
Budskapet där är klart: den unge mannen är
förvisso kriminell, han t.o.m. "picks
up a gun" , men han bär inget eget ansvar
för sina handlingar. Det är bara synd om honom.
Ansvaret
ligger hos alla andra, som så ställt till
det, att den stackars ynglingen inte ser någon
annan utväg än att tillgripa våld.
Eller
tag den i sig fina låten "If
I had a hammer". Där propageras
för samtidigt "rättvisa"
och "kärlek".
Kan
inte en motsättning uppstå där? Hur
gör man om en person skadar andra människor?
Kan rättvisa då skapas med mindre än
att vederbörande straffas? Men vore det kärleksfullt?
Säkert
är - ur pk-horisont - att en fängelsevistelse
inte gör någon bättre, och att det är
våldsverkarnas perspektiv som här bör
anläggas. Det klargör Johnny Cash i sitt live-framträdande
på "San
Quentin".
Majestätisk
propaganda
För
krafterna bakom det mångkulturella kamikaze-projektet
är naturligtvis kungens jultal ett propagandatillfälle
som inte får försummas.
I
årets jultal sade således kungens talskrivare:
"I
såväl historisk som modern tid har invandrare
från jordens olika hörn kommit till vårt
land och i hög grad bidragit till att skapa ett
bättre samhälle både materiellt och
kulturellt.
Flyttströmmar
har också gått i andra riktningen.
Utvandringen
från Sverige till Nordamerika, på
1830-talet och framåt, kom att få stor betydelse
för vårt land. Mer än en miljon
svenskar utvandrade. Några kom tillbaka med nya
intryck och ny kunskap. Utvandringen ligger till grund
för de förbindelser med Nordamerika, som vi
haft nytta och glädje av under
mer än hundra år. Den har starkt påverkat
utvecklingen på båda sidor om Atlanten."
Detta
är en central punkt i pk-propagandan.
•
Genevkonventionen gäller flyktingar,
dvs människor som tvingas fly pga förföljelse.
En flykting kan inte välja tidpunkt eller destination,
man ger sig iväg hals över huvud.
•
Migration (utvandring/invandring) är
något annat. Då fattar man ett beslut om
tid och destination. Avsikten är att flytta permanent
och få ett nytt hemland.
Pk-propagandan
inriktas nu på att lägga ut dimridåer
och avlägsna distinktionen mellan begreppen "flykting"
och "migrant". Det framhålls som en
mänsklig rättighet att byta land. På
så vis kan man pådyvla oss svenskar ett
ansvar för att ta emot envar som beslutar sig för
att komma hit.
Även
om vi bortser från denna distinktion är skillnaden
uppenbar mellan den utvandring av svenskar som skedde
till Amerika kring förra sekelskiftet och den invandring
från Asien och Afrika som nu sker till Sverige.
Den svenska utvandringen var aldrig någon bidragsinvandring,
det var självklart att man fick klara sin egen
försörjning efter ankomsten.
En
annan sak var
den europeiska invandringens betydelse för ursprungsbefolkningen
i Amerika. Den omöjliggjorde för indianerna
att fortsätta leva som de dittills hade gjort.
De
berövades sina rötter, fråntogs sin
kultur. De hamnade i reservat, föraktade av invandrarna.
Många söp ihjäl sig.
Modern
monarki
Det
fanns en tid när kungen i Sverige var enväldig.
Sedan svängde det, och kungen blev maktlös
- en kung blev t.o.m. ersatt med en namnstämpel.
Idag
har Sverige en "konstitutionell monarki",
där kungen har bara ceremoniella uppgifter.
I
ett s.k. mångkulturellt samhälle, genomsyrat
av lögner och hyckleri, måste då även
kungen ställa upp. Som i sitt aktuella jultal:
"I
såväl historisk som modern tid har invandrare
från jordens olika hörn kommit till vårt
land och i hög grad bidragit till att skapa
ett bättre samhälle både materiellt
och kulturellt."
"I storstädernas förorter, där ungdomar
från olika kulturer och religioner lever, har
jag mött unga och äldre ledare som gör
fantastiska insatser för att lära ut vad just
tolerans och respekt för andra betyder. För
bara några veckor sedan hade jag möjlighet
att möta organisationen Lugna Gatan och följa
dess värdefulla arbete på plats i Husby och
Akalla utanför Stockholm en vanlig vardagskväll.
Det var en tänkvärd upplevelse!"
"Även
de organisationer som Drottningen engagerar sig i drivs
av eldsjälar och av idealism. ... Genom Mentor
kan enskilda eller företag åtaga sig att
ge förebyggande stöd till ungdomar, som riskerar
att dras in i drogmissbruk och kriminalitet."
•
Varför behövs alla dessa "fantastiska
insatser"?
•
Varför detta akuta behov av att lära sig "tolerans"
och "respekt"?
Det
skulle knappast behövas, om det verkligen vore
sant som kungen säger i sin inledning!
Säkerligen
har enskilda invandrare även i vårt moderna
Sverige lämnat positiva bidrag, men som helhet
har invandringen från andra världsdelar under
de senaste decennierna framförallt medfört
problem.
Förutom
en gigantisk försörjningsbörda har vi
fått all denna våldsbrottslighet och annan
kriminalitet, som varje dag fyller tidningarnas nyhetssidor.
Tänk
om det i varje enskilt fall hade redovisats något
om etnicitet hos förövarna - bilden skulle
bli helt massiv!
Den
av kungen förmedlade, grovt lögnaktiga bilden,
förutsätter att svenska folket hålls
i okunnighet om den verkliga situationen.
Annars
skulle lögnen bli alltför uppenbar för
alltför många.
Lika
litet som det mångkulturella samhället är
förenligt med demokrati eller välfärd
är det förenligt med sanning och hederlighet.